Luctor et Emergo ?

Dat dit 'ik worstel en kom boven' betekend weet bijna iedereen maar wie heeft dit het eerst geroepen en waarom ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
5.1K

Het beste antwoord

Ik geloof dat dit te maken had met de drooglegging van sommige gedeelten van Nederland. Door de strijd van het water te winnen, hebben wij ons van het water 'ontworsteld'. Het land is hierbij boven gekomen. Ik weet niet of dit door een bekend iemand gezegd is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De wapenspreuk van de provincie Zeeland ('ik worstel en kom boven'). Deze spreuk dateert van 1586, toen deze als 'Autore Deo, favente regina, luctor et emergo' op een penning werd geslagen, waarop aan de achterzijde het wapen van Zeeland stond, dat zelf dateert van 1450. Op deze wijze wilde Zeeland het Verdrag van Nonesuch vieren, waarin de Britse koningin Elisabeth I verklaarde dat ze de opstand tegen de Spaanse koning Filips II beloofde te steunen. In een pamflet uit die tijd wordt aangegeven dat het de Zeelandse leeuw moet voorstellen die na een worsteling uit het water weet te klimmen door het werk van God en de 'goedgunstigheid' van de koningin. De betekenis werd pas later aan de strijd met het water verbonden. De tekst werd later vanwege haar lengte aan de onderzijde van het wapen van Zeeland geplaatst.