Is het mensenlijk, of menselijk?

ik bedoel dus dat iets typisch is voor mensen. Ik schreef het ergens hier, maar nu twijfel ik of het mét of zonder n moet..

het staat zo raar met een n, vind ik ...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.1K

Het beste antwoord

Afhankelijk van de context bestaan beide termen. Er ligt een lijk in het bos, en na onderzoek werd bekend dat het geen mensenlijk betreft maar een dierenlijk. En je vergissen is menselijk, een normaal gebeuren bij mensen. In de betekenis die jij bedoelt zal het menselijk zijn.
Amadea
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
idiote min, plus van mij, duidelijke uitleg.

Andere antwoorden (3)

Het is menselijk.
Mensenlijk bestaat volgens mij niet.
12 jaar geleden
Het kan beide. Menselijk is een gedrag,dat mensen eigen is en dat andere wil je niet zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk. Met een n klopt het niet.
Ook niet als je mensenlijk zegt. Het woord komt ook niet voor in de woordenlijsten die zijn goedgekeurd door de Taalunie. Een lijk is van een mens, het wordt een contaminatie als je mensenlijk zegt.

Dierenlijk komt ook niet voor in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Taalunie en de spellingwoordenlijst van OpenTaal. Het bestaat wel als vraag bij kruiswoordpuzzels.
Kadaver is gebruikelijker voor een dood dierenlichaam.