Hoeveel werkwoorden gebruikt en herkent een mens ongeveerd?

Een vervolg op deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/woorden-kennen-gemiddeld.100652

In het dagelijks taalgebruik zou een mens ongeveer 30.000 woorden gebruiken.
We zouden ongeveer 150.000 woorden herkennen.

Nu ben ik benieuwd hoeveel van die 30.000 woorden nu ongeveer werkwoorden zijn.
En hoeveel van die 150.000.

Zelf vind ik het moeilijk om in te schatten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eentje herken ik sowieso al gelijk niet, dat is ongeveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha idd, dat moet natuurlijk ongeveer zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wordt dan waarschijnlijk een kwestie van Van Dale pakken en tellen maar... ;)
Ik dacht trouwens dat er zeker 700.000 Nederlandse woorden waren.
En denk eens in hoeveel combinaties je kan maken van twee of drie woorden... En die combinaties zullen wel begrepen worden, ook als het een woord betreft die zelden internet staat. Ik denk eigenlijk dat je dan ook boven de 1 miljoen woorden uit kan komen die door een volwassene allemaal begrepen zouden kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie dat er puzzelwoorden boeken zijn met... 1,5 miljoen woorden!
Dus ik denk dat die miljoen herkenbare woorden best mogelijk is voor velen. Ook in zo'n puzzelwoordenboek worden vele combinaties van woorden en lange woorden gewoon niet genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh jee... In de Taaldatabank staan zelfs 60 miljoen Nederlandse woorden :). Neem een willekeurig woord.
Bijv. lavalamp. Maak daar een werkwoord van. Lavalampen. Wat zou dat zijn? Waarschijnlijk je tijd verdoen met het kijken naar een lavalamp. Toch wel iets wat je zou herkennen als iemand dat woord zo zou gebruiken.
Bijv. schaar. Scharen. Zou knippen kunnen betekenen (nog afgezien van andere betekenissen).
Ik probeer hard een voorwerp te bedenken, waar ik absoluut geen werkwoord van kan maken. Dat valt nog niet mee :).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Accu?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn er wel, maar ik kon ze niet zo makkelijk vinden als je zou denken. Accuën. Dat doet me denken aan opladen. Dat zou ik eronder verstaan.

Het beste antwoord

Als je het echt wilt weten, kun je een tekst kopiëren van Internet naar Word. Je kunt de woorden tellen, onder tabblad 'controleren' vind je het kopje 'woorden tellen'. De werkwoordsvormen die je tegenkomt onderstreep je en telt ze op. Je kunt zo berekenen hoeveel procent van de woorden uit werkwoorden bestaat. Als je dit met meerdere teksten doet, is de uitkomst uiteraard nauwkeuriger, maar of je dat er voor over hebt?