"maak maar er twee van" of "doe maar er twee van" welke zinsbouw is goed ?

mijn vriendin en ik zitten in een kroeg en komt de kelnerin vragen wat we willen drinken. mijn vriendin zegt: cassis (ik noem maar wat). en ik heb ook zin in cassis. welke van de twee zinnen boven is goed ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alletwee varianten worden gebruikt. Alleen als je echt wilt mierenn*ken, dan zou ik zeggen het is "maak ER maar twee van", of "doe ER maar twee van", dus met een iets andere plaats van het woordje "er". Maar verder zijn beide goed.

Het beste antwoord

ik vind ze allbei slecht. het is denk ik: maak er maar twee van of doe mij hetzelfde graag

Toegevoegd na 58 minuten:
allebei ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thx

Andere antwoorden (5)

"Maak er maar twee van" is goed. Jij hebt er een wat wonderlijke volgorde van gemaakt ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correct zou zijn: Bij nader inzien moeten het 2 cassis zijn. Voor mij ook graag ook een cassis.

De twee zinnen die jij hier voorstelt zijn beiden erg informeel taalgebruik; Alleen de eerste is min of meer correct.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen:
Één is géén Kelderin, doe mij d'r óók maar een.....

(of ze de benaming 'Kelderin' kan waarderen is weer iets anders)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het niet erg beleefd om te zeggen: "maak er maar twee van', of 'doe er maar twee'. Het klinkt vrij dominant en dat zou je misschien tegen vrienden zeggen, op een feestje bijv., maar niet tegen bedienend personeel.

In eerder gegeven antwoorden staan al mooie zinnen om het anders te zeggen. ;-)

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zie dat er maar één goed voorbeeld bij de antwoorden staat: voor mij ook een cassis graag.
Daarom deze aanvulling: voor mij hetzelfde aub
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maak er maar 2 van, zou ik meer gebruiken als er van 1tje al iets is besteld zoals in dit voorbeeld. of je besteld een 1 ons gehakt. slager draait zich om, en dan zeg je , nee maak er maar 2 van. of zo iets. (oke misschien taal technisch niet het best voorbeeld)

doe er maar 2 van. zou ik meer gebruiken als de ober/ knelrin de bestelling opneemt, je bestelt eten, casis, en dan doe er maar 2 van. bijna tegelijker tijd erachter aan.
de besteller zegt dit zelf.

dus het verschil van of er al een getal is gezegt.

btw wat een ophef over zo zin. geloof dat iedereen dit wel eens heeft gezegd in een bar of kroeg.