Wordt het Groot Dictee niet eerst op zijn moeilijkheid beoordeeld voordat het afgenomen wordt?

Het Dictee van gisteravond was relatief eenvoudig, veel mensen - ik ook- vonden het een beetje jammer dat het bestond uit veelal 'bekende' woorden.

Het spelelement is toch juist dat er woorden in voor komen die de gemiddelde mens nog nooit ofte nimmer gehoord heeft?

Kortom: gaat zelfs het Dictee zich aanpassen aan de een nieuwe standaard of heeft de schrijver dit Dictee zónder enige controle kunnen aanleveren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

grunberg wilde een leesbaar dictee maken, maar de organisatie voegde een paar struikelblokken aan zijn tekst toe, zoals het woord fascistoide, om het de deelnemers niet te makkelijk te maken.
Rieneke1
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het gaat er natuurlijk niet om,
om zo'n dictee zo moeilijk mogelijk te maken.

Met een gemiddelde van 13 fouten is Zelfverminking, de tekst waarin de schrijver 'een gedeelte van Sigmund Freuds gedachtegoed (zal) expliqueren aan BN'ers en BV's' (nee: geen besloten vennootschap, maar Bekende Vlaming) inderdaad een van de makkelijkste van de laatste jaren. Een gemiddelde van meer dan 30 fouten was in eerdere edities geen uitzondering.

Het spelelement is dat jij je vergelijkt met een hele groep anderen, die dezelfde tekst noteren.

Een blik moeilijke woorden opdiepen is geen kunst.
Dat lijkt mij niet het spelelement.