Is het nou groentes of groenten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
11.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meest belachelijke vorm is wanneer chef koks in TV programmas praten over groentjes of groentetjes.
Reden voor mij om de TV direkt uit te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
whahahhaa weer nieuwe termen voor groetens hihihihi ja echt gebruiken ze dat??had ik niet eerder gehoord.

Het beste antwoord

Het wordt allebei gebruikt
Je kan het teruglezen op de bron hieronder.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het Groene Boekje kijkt overigens niet naar de betekenis maar naar de vorm van groente: omdat dat woord niet alleen groenten maar ook groentes als meervoud heeft, mag er geen n in een samenstelling met dit woord staan. Het is officieel dus groentesoep, groentepakket, groenteaanbod, enzovoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Je was met net voor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Ruth.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad denkbeeld, zo krom kan de Nederlandse taal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahhaa ik lig in een deuk hier wat het allemaal niet los maakt zo'n vraag,kijk wat ik knip en plak: KNORR GROENTENS!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaahah lol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kan geen groentens meer zien of is het nou groenten de groetejens allemaal hihihih
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hihihih dan maar de GROETEN VAN KNORR
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahahaa groeten van hak

Andere antwoorden (4)

Groenten (lees groentes)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
groentens zijn er meerdere en je hebt 1 groenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
groenten naar keuze ( wortels en selderie ... -snij
hierna de groentens fijn en voeg deze bij de rest in de schaal.BIJVOORBEELD groetjes domblondje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grapje? Slechte scholing? Nederlands niet je moedertaal? Voor het geval het geen grapje is: het enkelvoud is 'groente', niet 'groenten'. Het meervoud is dus in ieder geval *niet* 'groentens'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar Suzy,je spreekt toch weer niet van één groente?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
...Ik wil er niet om strijden, maar google maar eens groentens je vindt het terug in alle recepten.hahah er wordt gesproken van nitraatrijke groentens ,allochtoonse groentens dat is dan meervoud van groenten.Maar de vraag is ,is het nou groentes of groenten.Dus ik antwoorde groentens.Nou de groetjes hahaha ik word er zelf helemaal duizelig van .Maar neem het zo van je aan hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je inderdaad verder gaat zoeken op het woord "groentens", zie je het terug in oude spelling. Maar volgens de huidige spelling is dat volgens mij niet meer toegestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ooooooow is dat het tja ik ben uit 1960 .........hahahahaha de vraag steller heeft wel wat los gemaakt hier .de groetjens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@petergradisen: Ja hoor, wortel is bijvoorbeeld één groente. @josephina: dat je uit 1960 bent, zou niet uit moeten maken. Ik heb het zelf nooit anders geleerd dan ik hier schreef, wat betekent dat als 'groentens' ooit officiële spelling is geweest, dat vóór de spellingshervorming van 1955 moet zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou suzy oude spelling nieuwe spelling groente groentens ik vind het allemaal prima jij hebt gelijk ,en ik lig in een deuk hier.Als ik al het woord groente zie op mijn mail moet ik al lachen.groetjens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Allemaal,ik ben van 1935 en heb in mijn leven nog nooit van groentens gehoord! Moet wel heel erg oude spelling zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@peter: dat is volgens mij ook zo.
Groente is net als fruit een zelfstandig woord volgens mij.
Dus officieel zonder meervoud, want het is een verzamelnaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor veel woorden die eindigen op een "e" geldt, dat zij in het meervoud zowel met een "s" als een "n" geschreven mogen worden: je mag dus zowel "groentes" als "groenten" gebruiken. Hetzelfde geldt voor woorden als "gemeente" en "fase".
Antoni