waarvoor staat het woordje co bij co-ouderschap, co-creeren, co- assistent ?

in het woorden boek is co een afkorting voor compagnie
maar dat word hier niet bedoelt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.3K

Antwoorden (2)

Het staat voor samen, mede. Komt uit het Latijn.
Amadea
12 jaar geleden
Ik denk dat compagnie wel klopt. Compagnie betekend gezelschap. Co ouderschap betekend samen de kinderen opvoeden ook al ben je niet meer samen en woon je niet meer samen. Co creëren heeft ook met samenwerken te maken. http://www.encyclo.nl/begrip/Co-creatie. Tenslotte co assistent is iemand die geneeskunde studeert en de laatste jaren van zijn studie in de praktijk werkt, altijd samen met een arts. Dus ik denk dat het vorige antwoord klopt, maar compagnie ook. Ik denk dat het daarvan afgeleid is.