Wat is het verschil tussen herdefiniëren en een illusie creëren?

In mijn boek staat:

Kunst heeft de volgende doelen:
-Creëren van illusies (over gebeurtenissen in de geschiedenis)
-Herdefiniëren van de werkelijkheid

Maar dat is toch hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

Nee, dat is niet hetzelfde al is het verschil niet eenvoudig uit te leggen. Poging:

- Creëren van illusies:

Binnen staat de kachel aan en de zon schijnt buiten. Hierdoor denk ik dat ik in mijn zwembroek naar buiten kan. Helaas, het is winter. ;-)

- Herdefiniëren van de werkelijkheid:

's ochtends wakker worden naast iemand die er de avond daarvoor in het Cafe veel beter uit zag. ;-))

Maar inderdaad een verwarrende context hoor! "werkelijkheid" of "realiteit" zijn beiden in de kern namelijk toch subjectief van aard. Wat voor de een werkelijkheid is, is voor de ander illusie.

Mijn tweede voorbeeld illustreert dat best mooi. Je kunt niet zeggen of mijn benevelde blik realiteit was of een illusie omdat ik er een persoonlijk waardeoordeel aan vast hang (is iemand "mooi") Voor mij zou de illusie van het moment dus realiteit geweest zijn evenals mijn conclusie de volgende morgen.

Mocht het echter een make-up kwestie geweest zijn in plaats van alcohol dan betreft het weer het creëren van illusies. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Creëren iets helemaal nieuws bedenken/maken en herdefiniëren is iets wat al bestaat "bewerken"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets 'herzien' inderdaad, anders interpreteren.