Is: 'daar zou ze niet blij van worden' een goeie zin?

Dat zei ons nederlands docent maar het klinkt niet echt goed

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat klinkt er niet goed aan dan? Het woord ze of zou?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt niet goed omdat het gebruikelijker was om te zeggen: "dat zou zij niet fijn/prettig vinden".
Vroeger vond Bea (de vegetarier ;))schnitzel niet lekker en vond het niet prettig als moeder die maakte.
Net zoals: dat kan zo maar; of: dat dan weer wel. Daar word ik ook niet blij van! ;)

Het beste antwoord

Ja, dat is een goede zin. Bijvoorbeeld.
Ik heb even overwogen om de deur van mijn buurvrouw roze te verven. Daar zou ze niet blij van worden. Ik heb er, om ruzie te voorkomen, toch maar voor gekozen het niet te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan hoe goed je je buurvrouw kent. Ik ken die van mij nogal goed, en ik weet echt zeker dat ze daar niet blij van zou worden....

Andere antwoorden (6)

Als het nog moet gebeuren, zou ik voor deze kiezen:

Daar zal ze niet blij van worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Dat zie ik hier op Goeie Vraag ook steeds vaker bij de antwoorden van jongelui. Ik zal i.p.v. ik zou. Hoe komt dat?Als je zullen gebruikt dan geef je aan dat het in de toekomst gáát gebeuren. Bij zou is het een veronderstelling, die geen werkelijkheid wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat het ze nooit zo duidelijk verteld wordt, ik heb het iig nog nooit zo gehoord, terwijl als ik erover nadenk het helemaal klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit geval kan het allebei omdat we de verdere context niet kennen. Zoals ik het nu begrijp. 1.
Ze zou dat nooit laten gebeuren, want daar zou ze niet blij van worden. 2.
Jantje: Ik heb haar vaas latten vallen.
Pietje: Daar zal ze niet blij van worden! Zo dus?
Jazeker is dat een goede zin. De docente Nederlands bedoelt daarmee dat het meisje of de vrouw iets niet graag wil laten gebeuren, omdat dat haar droevig zou maken.
Amadea
12 jaar geleden
Ja hoor, dat is prima Nederlands. Het gaat in dit geval om een veronderstelling. In andere talen (Duits, Frans, Spaans) hebben we daarvoor de subjunctief, maar in het Nederlands hebben we geen speciale vorm van het werkwoord om dat aan te geven. Daar zal ze niet blij van worden, betekent precies wat het zegt, de toekomende tijd. Daar zou ze niet blij van worden, gaat over iets dat nog niet gebeurd is en dat dus het liefst ook niet gebeuren gaat
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Subjunctief in het Duits?
Ja , het is een goede zin. Het is voorwaardelijke wijs. Als... dan...
Als ze die roddel over haar zou horen , zou ze niet blij van worden.

Je kan ook zeggen: daar zal ze niet blij van worden: toekomende tijd.
Als ze die roddel gaat vernemen zal ze er niet blij van worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zin: 'Daar zou ze niet blij van worden' is een correcte, Nederlandse zin.

Er wordt mee bedoeld dat bedoelde persoon, een meisje of een vrouw, door iets juist heel boos zal worden.

Het antwoord op je vraag is dus: Ja, het is een goede zin.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens vele antwoorden is het een goede zin, in de zin van correct Nederlands. Maar ergens al dan niet 'blij' van worden was niet zo lang geleden iets 'prettig' vinden, iets 'fijn' vinden, iets 'mooi' vinden, iets 'vervelend', 'rot' ,' beroerd', 'ellendig', vinden. Kortom, het haalt alle nuances uit de taal.