wat betekent: je hebt het gevoel dat hij voet bij stuk houdt?

je hebt het gevoel dat hij voet bij stuk houdt is een uitdrukking,gezegde.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.6K

Antwoorden (3)

Hij blijft bij zijn standpunt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als iemand een mening/idee/enz heeft en je probeert diegene ervan te overtuigen dat het verkeerd is, en hij laat zich niet overhalen, dan houdt hij voet bij stuk.

Voorbeeld:
Pietje vindt dat rood echt de mooiste kleur is. Jij vindt van niet. Je probeert Pietje, met rationele argumenten, ervan te overtuigen dat het niet zo is, maar hij HOUD VOET BIJ STUK, hij is niet te overtuigen, en blijft volhouden dat rood toch echt het mooist is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Het gevoel hebben dat" hoort eigenlijk niet bij de uitdrukking. De uitdrukking bestaat enkel uit het gedeelte "hij houdt voet bij stuk". Dat betekent dat hij van geen toegeven of wijken wil weten. Het betekent hetzelfde als koppigheid, maar "voet bij stuk houden" heeft een positieve connotatie (standvastig zijn), terwijl "koppig zijn" een negatieve connotatie heeft.
Bronnen: