Ben je "hoogopgeleid" of "hoog opgeleid"?

Welke vorm van spelling is correct?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
12.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag laat het verschil zien tussen Engels en Nederlands. In het Engels mag je nooit woorden samentrekken. Daarom al heeft Engels meer woorden dan Nederlands.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben geen van beide,maar red me wel!

Het beste antwoord

de 1e is correct: hoogopgeleid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het is hoogopgeleid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je "hoog opgeleid" bent, heb je misschien op het dak van de universiteit je opleiding gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alweer een scheurbuik-opmerking hahahah +1
" Veel vaste woordcombinaties worden na verloop van tijd aaneengeschreven (vergelijk goedgebekt, hoogopgeleid, veelbelovend en zwaarbewolkt). Een 'vaste regel' hiervoor is niet te geven; eigenlijk bepalen de samenstellers van woordenboeken en woordenlijsten wanneer er sprake is van zo'n vaste combinatie: zij nemen deze dan op in de boeken."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het nog anders: "hoger opgeleid personeel" zeg je toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent "hoogopgeleid" is de correcte spelling.

Regels goed spatiegebruik:
Een samenstelling is een woord dat is opgebouwd uit twee of meer woorden die ieder zelfstandig kunnen voorkomen. Denk aan woorden als tuinbroek (tuin+broek) en badslippers (bad+slippers). Samenstellingen worden in het Nederlands altijd aan elkaar geschreven, om zo aan te geven dat de woorden van de samenstelling bij elkaar horen. Eventueel kan een koppelteken worden gebruikt om de opbouw van de samenstelling duidelijker te maken, maar het gebruik van een spatie in het samengestelde woord is altijd fout.

Voor meer informatie over goed spatiegebruik: zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschie een beetje over de streep maar hoe zit dat dan met woorden als boerenlul en zakkenwasser?
het is allebei goed maar er is een subtiel betekenisverschil.

Hoogopgeleide mensen zijn mensen behorende tot een bepaalde categorie (meestal wordt HBO+ bedoeld)

Hoog opgeleide mensen zijn mensen die met nadruk hoog zijn opgeleid.

Context voor vast geschreven: hij is hoogopgeleid (behoort bij het gedeelte van de bevolking met een HBO+ opleiding)

Context voor los geschreven: hij is hoog opgeleid! (zo van, je zou het niet verwachten, maar hij is echt hoog opgeleid, vaak ook in een bepaalde categorie, zoals: hoog opgeleid in de geschiedenis van Amerika)