Wat is de juiste manier om "zowel.. als.." te gebruiken?

Volgens mij doe ik het consequent fout.
Voorbeeld: "Zowel Jan als Piet vinden GV een leuke website." Dat moet zijn: "Zowel Jan als Piet vindT GV een leuke website." Toch?

Alvast bedankt!

Toegevoegd na 1 minuut:
(ik doe het dus zoals in het Voorbeeld :-s)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
13.6K

Het beste antwoord

Je hebt helemaal gelijk dat je het consequent fout doet (snap je dat nog :-)) ? Het goed antwoord is het tweede: Jan vindt GV een leuke en website en Piet vindt GV een leuke website, dus............zowel Jan als Piet vindt GV een leuke website.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel mamarianne! (ik wist het wel! haha!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan, Natha 2011. Je moet dus gewoon ven omgekeerd leren denken, als je denkt dat het goed is, dan is het dus fout................en dan doe je het vanzelf goed :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste antwoord omdat je helder en duidelijk in je eigen woorden uitleg geeft. Nogmaals dank.

Andere antwoorden (1)

In zinnen waarin het onderwerp bestaat uit twee enkelvoudige dingen of mensen die aan elkaar worden gekoppeld met zowel ... als ..., wordt bij voorkeur een enkelvoudige persoonsvorm gebruikt:
'Zowel Sander als Lisa woont in De Bilt.'

De constructie komt ook wel met een meervoudige persoonsvorm voor ('Zowel Sander als Lisa wonen in De Bilt') – zeker in gesproken taal – maar in geschreven taal heeft het enkelvoud de voorkeur.

Het meervoud wordt wél gebruikt als de twee delen elk een verschillende persoonsvorm vragen:
'Zowel mijn broer als ik zijn (niet: is/ben) in Utrecht geboren.'

Verder treedt er een meervoudige persoonsvorm op als een van de delen meervoudig is ('Zowel mijn ouders als mijn zus wonen in Den Haag') of als beide delen meervoudig zijn ('Zowel mijn grootouders als mijn broers wonen in Amsterdam').
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een verheldering :)
Dank je wel!