Citaat:

Wie goed Googelt (of Jongens en Wetenschap deel 1 in huis heeft) komt er achter dat ene meneer Viets uit de Hoogstraat 229 te Wageningen één van de eerste fietsenmakers van Nederland was. Een soortgelijk, maar onbetrouwbaar, verhaal is er over de Amsterdamse fietsenmaker Vieds. In elk geval zijn beide namen onjuist als antwoord op de vraag. Het woord bestaat namelijk al langer dan hun rijwielherstelateliers...

Een andere opvatting:

Inderdaad ligt de oorsprong bij de Fryske Akademie te Ljouwert. Daar was een niet al te bekwame leraar Frans die erg ongeduldig was en leerlingen die op de vélocipède talmend en treuzelend naar school kwamen maande door te roepen: Vite! Viter! Vitest!
Gaandeweg is dat verbasterd tot fiets.

Nog eentje dan:

Het woord 'fiets' is in circa 1870 ontstaan, waarschijnlijk in Apeldoorn. Het is een vervorming van 'vielesepee', een verbastering van 'velocipede' (waar zijn de accenten?!) oftewel 'snelvoet'. De vorm van het woord is bepaald door het oude werkwoord 'vietsen' = 'zich met een vlugge beweging verplaatsen'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn verschillende theorieën over het ontstaan van het woord. Er wordt gezegd dat fiets een verbastering is van het Franse woord velocipede: Via "vellecepee"en fietselepee"zou het rijwiel uiteindelijk voor het gemak maar fiets zijn genoemd. Maar er zijn nog mooiere verklaringen. Wat denkt u van deze? Fiets zou zijn ontstaan omdat de vroege types, die nog geen kogellagers hadden, een piepend (ja, u raadt het al: fiets-fiets-fiets) geluid gingen maken als de draaiende delen niet regelmatig werden ingevet. Weer een andere lezing is dat fiets is ontleend aan een woord uit de zuid-limburgse volkstaal in de vorige eeuw.

Lees het hele antwoord in de bron!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
volgens de overlevering is het woord 'fiets' een klanknabootsing, een voertuig gelijkend op de hedendaagse fiets zou dit geluid hebben gemaakt tijdens het gebruik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een verbastering van het Franse woord vitesse (snelheid)