Grote of grootte

moet je in een tekst grote of Grootte typen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
12.4K

Antwoorden (6)

Als je het kunt vervangen door "kleine", schrijf je "grote". Anders schrijf je "grootte".

Toegevoegd na 1 minuut:
Voorbeelden:

-- Het grote huis - want ke kunt zeggen: het kleine huis.
-- De grootte van het huis - want je kunt *niet* zeggen: de kleine van het huis.

Toegevoegd na 8 minuten:
Voor alle duidelijkheid het ezelsbruggetje:

Als je het kunt vervangen door "kleine", schrijf je de "kleine" versie van het woord - dus met zo min mogelijk letters: grote.

Als je het *niet* kunt vervangen door "kleine", schrijf je de grote versie van het woord - dus met zoveel mogelijk letters: grootte.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 handig om te weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijker kan volgens mij niet! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel duidelijke leuke uitleg... +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@cryofiel
off topic... waar hou (fiel) jij nu eigenlijk van (cryo?) ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer wat geleerd. plus1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Deva ; ik gok op kou. Dan ben ik er ook eentje :lol:
Wat heerlijk dat de zomer voorbij is !
Cryofiel
14 jaar geleden
Inderdaad, kou. Nog even en de temperatuur is weer geschikt om lekker te slapen. Alliteratie:
op Kou kun je je Kleden,
tegen Warmte ben je Weerloos
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En DAT ben ik HELEMAAL met je eens. Als alles uit is, kun je gewoon niet verder. En ik ben al niet geschikt voor minder dan een topje en een knielange broek, maar die ook nog uittrekken zet toch geen zoden meer aan de dijk. Met extra dingen aantrekken en meer bewegen kun je schier eindeloos doorgaan.
Lang leve de winter !
Het is tekstgrootte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal de uitleg geven aan de hand van een voorbeeld:

- De grote man.
- De grootte van een man.

- Het grote konijn.
- De grootte van een konijn.

Begrijp je? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"grote" is een bijvoeglijk naamwoord...
en "grootte" is een een rangtelwoord (!), de grootte is 3 bij 4 meter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He wat jammer nou van dat rangtelwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat rangtelwoord slaat natuurlijk nergens op... het is een zelfstandig naamwoord... net zoals hoogte, lengte, breedte, diepte...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak dat je GROOTJE maar wijs.
'Grote' , van 'groot' , is een bijvoeglijk naamwoord, dat we dus gebruiken om een eigenschap aan te geven, zoals rode of dikke.Bijvoorbeeld : Het grote huis.

Grootte is een zelfstandig naamwoord. Je kunt er dus een lidwoord voorzetten (de grootte van het huis) .

Wat je precies moet typen is dus afhankelijk van de betekenis van het woord in de tekst. En dat hoeft dus bij een grote tekst niet altijd op de grootte van de tekst te slaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grote zeg je als bijvoeglijk naamwoord: "Het grote huis" bijvoorbeeld.

Grootte is eigenlijk gewoon een ander woord voor formaat:
"De grootte is (zoveel) centimeter"