Is het 'Vraag en antwoord' of 'Vraag en antwoordt'?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik wil als sub-titel 'Vraag en antwoord', dus 'vraag het', en 'krijg antwoord'. Is het nou met t of dt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
35.8K

Het beste antwoord

Een vraag en een antwoord zijn het als zelfstandige naamwoorden. Daar komen nooit uitgangsveranderingen in. Alleen als je vragen en antwoorden als werkwoord gebruikt kan in de tegenwoordige tijd een t achter de werkwoordsvorm komen. Jij vraagt, ik geef antwoord. Hij vraagt, zij antwoordt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ook in "antwoord krijgen" is antwoord gewoon een zelfstandig naamwoord. Er komt dus geen t achter.
Krijg je een goed antwoord op je vraag, dan geef je daar toch zeker geen minduim voor...
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef wél minduimen.
Maar niet op dit antwoordT ;) +!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoe zit het met de zin: "Jouw antwoord was". Moet dit met of zonder t erachter?
Amadea
6 jaar geleden
Zonder t. Het is geen werkwoordsvorm maar een zelfstandig naamwoord. Het en een antwoord wordt altijd op dezelfde wijze geschreven.

Andere antwoorden (6)

Het is "vraag en antwoord"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is 'vraag en antwoord', je hebt een 'vraag' en daarbij hoort een 'antwoord'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is antwoord, óf als je antwoord als een werkwoord bedoelt, antwoordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet alle werkwoordsvormen van antwoorden zijn 'antwoordt'. Alleen bij de derde of tweede persoon enkelvoud. Maar omdat je geen hele zin hebt, kan je dat niet bepalen.
je hebt: je kunt een vraag en een antwoord krijgen, maar ook ik vraag en antwoord tegelijkertijd, of hij vraagt en antwoordt tegelijkertijd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de zin: 'Dit is een vraag en beantwoordt hem even' is het met t omdat het hier een ww is.
In de zin: De site waarop vragen beantwoordt kunnen worden, heet Vraag en Antwoord. hierin bedoelen ze een antwoord als znw, en niet als ww. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
De site waarop vragen beantwoord kunnen worden. Het voltooid deelwoord krijgt geen t.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Erg slecht antwoord. "Dit is een vraag en beantwoord hem even" is dus ZONDER t! En Amadea geeft de andere fout al aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Beantwoordt hem even" is gebiedende wijs meervoud, en dat wordt eigenlijk nooit meer gebruikt, alleen als je een grote groep mensen 'gebiedt' en dan nog is het verouderd taalgebruik.
Als dit niet een deel van een zin is, is het 'Vraag en antwoord'. 'Antwoord' is hier een zelfstandig naamwoord en wordt gewoon zo gespeld (net zoals: woord - voorwoord - nawoord).
Hij geeft antwoord. Hier is antwoord een zelfstandig naamwoord.
Hij antwoordt niet. Hier is antwoord een werkwoord en bij de derde persoon enkelvoud is dat stam + t. Antwoord + t dus.
Ik antwoord op jouw reactie. Hier is antwoord ook een werkwoord, maar nu is het de eerste persoon enkelvoud en dat is normaal gesproken gelijk aan de stam, dus geen t erbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp helemaal niets van die - Goeie uitleg! Dus +