Hoe is het engelse woord WOMAN ontstaan?

Wat betekent het stukje 'wo-' precies en waarom wordt het meervoud WOMEN uitgesproken als wimmen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is net zo raar als eMANcipatie ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/Woman
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ naatje: emancipatie is niet raar, mannen lijden daar het meeste aan.

Het beste antwoord

woman is eenvoudig weg een verkorting van wifeman ‘vrouwmensch’.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Komt het niet van womb-man?... Een mens met een womb...

tja waarom dat ze dat dan zo uitspreken dat weet ik ook niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant... Ik wacht even andere antwoorden af als je het goed vindt... En als je het niet goed vindt, ook... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als die er komen... Maar het is goed, ik wacht wel...
Ik stribbel wel mee...
In oud engels is een mannetje een 'wer' en een vrouwtje een 'wyf', uitgebreider een waerman en een wyfman, in de loop der tijden is wyf afgegleden naar wo zoals dat wel vaker gebeurd in taal.

Waarom het zo uitgesproken wordt weet ik niet, voor de duidelijkheid denk ik want als je 'woman' uitspreekt als 'woe-men' dan klinkt dat hetzelfde als 'women' 'woe-men'...
Bronnen: