Waarom zegt men vreed of vraak?

Waarom, het wordt toch met een 'w' geschreven?

Toegevoegd na 2 dagen:
Na alles gelezen te hebben heb ik het idee dat de taal verandert.
Zoals volgens mij intussen 75% van de Nederlanders zegt 'hun hebben', wat ook van geen kanten deugt.
Het is ook niet:
"Mij gaat naar huis, maar ik..". zeg ik altijd, of:
"Hem gaat naar huis, maar hij..."
"Het persoonlijk voornaamwoord is de eerste..." enz, probeer ik dan uit te leggen. Zoals ik op school heb geleerd.
In bijna alle gevallen wordt ik bekeken of ik niet goed snik ben..:)

Maar goed....
De ene helft hier zegt 'wreed' (zoals het moet, want het staat zo geschreven ) en de andere helft zegt 'vreed'.
De volgende generatie in Nederland zal waarschijnlijk 'vreed' zeggen. Het zal wel zo verlopen als met het woord 'menschen' wat je nog wel in oude kranten artikelen van begin vorige eeuw ziet.
Mijn kinderen komen zo nu en dan zelfs thuis met verhalen hoe sommige leraren op school omgaan met grammatica.

Er zal niks aan veranderen vrees ik. (geen wrees)
En de generatie na ons?
Het zal hunnie een worst wezen.
:)
Binnenkort even 10 punten verdelen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.8K

Antwoorden (8)

omdat het meer moeite kost om wreed en wraak uit te spreken met de w, dus versimpelen we het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je schrijft inderdaad WREED en WRAAK, met een W dus, maar sommige Nederlanders vinden de W voor een R kennelijk lastig uit te spreken en maken er een V van. De V voor een R komt ook veel vaker voor in ons dagelijks taalgebruik:

vreten, vrolijk, vrij, vriendelijk, vrouw, ga zo maar door. De De combinatie WR komt minder vaak voor en kost gewoon ook wat meer moeite om uit te spreken. De lippen gaan er bijna vanzelf een V van maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is een W niets moeilijker te maken dan een V. Een V is namelijk, voor zover ik kan bepalen, hetzelfde als een W, met het enige verschil dat er bij de V extra lucht tussen de lippen door wordt geblazen en bij de W niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet moeite doen om wreed als wreed uit te spreken maar dat zal komen omdat ik het niet gewend ben, ik hoorde er op deze site pas voor het eerst van. Ik ben er ook altijd vanuit gegaan dat je geen wr zegt omdat dat lastig uitspreekt. Ik moest me er echt toe zetten om het uit mijn mond te laten komen. Het lijkt me ook de logische verklaring voor het feit dat de Engelse en Duitsers het nu ook niet meer zo uitspreken (wat de link die Siska geeft ook zegt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor jou is het lastig, voor mij niet. Ik spreek even makkelijk vr- als wr- uit. De "lastigheid" is dus geen criterium, lijkt me.
Lijkt een beetje neer te komen op breezertaal van de chat.
Net zo goed als het word schat ookwel als sgat geschreven word ;-)
En het woord echt als egt ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het niet te doen is, de 'wr' vloeiend uit te spreken. Wreed, wraak, wroeging, wratten... spreek het maar eens uit met de w-klank. Niet te doen en ook niet om aan te horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is heel goed te doen, ik heb er geen enkel probleem mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O sorry.. dan ligt dat misschien aan die rare Brabantse 'R' van mij. Ik kan die mooie rollende Hollandse 'R' niet goed uitspreken :s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb daar geen last van, maar ik kan me voorstellen dat dat lastig is als je uit brabant komt :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is heel prima te doen. De V en de W zijn praktisch hetzelfde, het enige verschil is dat er bij de V extra lucht tussen de lippen door wordt geblazen. Zou je dat niet doen, heb je een W. Doordat je bij de V iets extra zou moeten doen, zou je zelfs kunnen stellen dat de V moeilijker is!
Omdat als men probeert wraak of wreed te zeggen, het toch klinkt als 'vraak' en 'vreed'. Dus zelfs als je je best doen om 'wraak' of 'wreed' te zeggen, klinkt het niet zo!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt er van af waar je woont in Nederland, want in Noord-Nederland wordt echt gewoon wreed en wraak gezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat die uitspraak wordt weergegeven in uitspraakwoordenboeken.

De meeste mensen spreken de w in die woorden uit als een v: [vraak], [vreet] en [vringen].

Sommigen maken wél verschil tussen wr- en vr-; [wr] dit kost bij het uitspreken iets meer moeite, maar er is niets op tegen.

Wr- en vr- waren oorspronkelijk duidelijk van elkaar te onderscheiden. Maar al in de zestiende eeuw is de uitspraak van wr- samengevallen met die van vr-.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Het is zelfs zo dat [vr] de correcte uitspraak is voor woorden met "wr". Dus mensen die toch proberen de wr uit te spreken, gebruiken een foute uitspraak.
Net zoals mensen die de w in erwten proberen uit te spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo heb ik het ook op school geleerd vierkantswortel.
Maar ik weet dat ik als Vlaamse meteen kritiek zou krijgen als ik dit in mijn antwoord zou schrijven.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Vierkantswortel: Siska's linkt zegt duidelijk dat de uitspraak van vr- en wr- is samengevallen op een gegeven moment. Maar dat is vast geen algemene regel, er zijn vast regio's waar men heeft vastgehouden aan wr-, dus om te zeggen dat mensen die wr- zeggen het fout doen, lijkt mij een foute uitspraak te zijn. Daarnaast noemt Siska's link ook het Duitse woord Rache, waarbij de W is weggevallen. Het was oorspronkelijk dus Wrache, waarbij het ook als wr- werd uitgesproken. Daaruit kun je dus afleiden dat vr- zeker niet de juiste uitspraak was.
De klanken w en v worden allebei uitgesproken met de onderlip (bijna) tegen de boventanden. Het verschil is dat de opening daartussen bij de v net iets kleiner wordt gemaakt, en er iets meer lucht doorheen wordt geblazen, zodat er een 'ruis' ontstaat. Bij de f wordt dat nog sterker aangezet.
In de combinatie wr speelt de ademkracht die de r nodig heeft een rol. De meeste varianten van onze r laten de huig of een deel van de tong trillen en daar is een flinke luchtstroom voor nodig. Die 'ademstoot' wordt al aangezet als je nog met de w bezig bent en veroorzaakt - onbedoeld - toch weer die ruis tussen lippen en tanden die er een v van maakt.

Toegevoegd na 1 dag:
Wat de aanvulling van Patcat betreft: ik vraag me af of die wr-woorden echt zullen veranderen. Volgens mij heeft iedereen onbewust wel door dat die w vaak als een v klinkt maar geen v IS. Allofonische variatie, heet dat. Vergelijk het met het verschil in uitspraak van L in 'licht' en 'school'. Eigenlijk zijn het (altijd al) twee verschillende klanken) Die laatste L is tegenwoordig bijna een 'oh' geworden. Toch weet iedereen dat een L bedoeld is en ik verwacht toch echt geen toekomstige spelling 'schoooh'. ;-)