Waarom is het 10 kilometer ipv kilometers?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.8K
jc54
12 jaar geleden
10 kilometer, dat zijn veel meters (=10.000 meter).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er kilometers naast zitten.

Het beste antwoord

Omdat je bij eenheden geen meervoud gebruikt; je zegt ook niet "250 grammen boter", "ik weeg 70 kilos" of "2 liters cola".
gvrox
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (2)

zeker weet ik het niet maar ik denk dat het te maken heeft me het feit dat
10 kilometer een daadwerkelijke 10 km ofwel 10000 meter aangeeft
10 kilometers zou dan dus 10 keer "1" kilometer zijn.

Het is niet wat ik precies in gedachte heb maar dit antwoord is komt het dichts bij

Toegevoegd na 4 minuten:
Een verschil zie ik er ook niet in...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat inderdaad 'kilometer' hier als eenheidsmaat (in dit geval een lengtemaat) wordt gebruikt.
Als zelfstandig naamwoord krijgt het meervoud wel gewoon een 's' erachter.
Bijvoorbeeld: "zo! Dat zijn flink wat kilometers die je moet afleggen."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-1 Er kilometers naast zitten.