Er is geen verschil, het zijn totaal gelijke woorden. Synoniemen dus.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Flauwekul die min. Heb je dat antwoord überhaupt wel goed gelezen? Er wordt gezegd dat er een aantal POGINGEN zijn/waren om onderscheid aan te brengen, maar dat wordt vervolgens gelijk weer ontkracht door tegenvoorbeelden. Eigenlijk is dat antwoord gewoon een bevestiging van dit antwoord. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bronnen graag. (Anders dan die van Rik's antwoord.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van jouw eigen link: "De Algemene Nederlandse Spraakkunst (ANS, 1997) zegt over elk en ieder het volgende: "De keuze tussen ieder(e) en elk(e) is in principe vrij, maar er is wel, althans naar het gevoelen van sommige taalgebruikers, een lichte voorkeur voor het gebruik van ieder(e) voor personen en elk(e) voor niet-personen, alsook voor het gebruik van elk(e) als het om kleine groepen gaat. In beide gevallen is er geen sprake van een regel, maar slechts van een tendentie (...)." Ze zeggen dus dat er GEEN regel is, dat de keuze vrij is, dat er slechts sprake is van voorkeur, meer niet. Het blijft dus een synoniem. Net als vrachtauto en vrachtwagen.
Volgens Taaladvies:
`In veel gevallen zijn elk en ieder onderling verwisselbaar. In bepaalde gevallen hebben sommige taalgebruikers een voorkeur voor een van beide vormen. Het onderscheid tussen elk en ieder is meer een tendens dan een regel en iedereen kan bij het gebruik van elk en ieder gerust op zijn gevoel afgaan.

Toelichting
Op drie verschillende wijzen is wel gepoogd een onderscheid aan te brengen tussen de bijvoeglijk gebruikte onbepaalde voornaamwoorden ieder en elk.

(1) Ieder zou alleen in combinatie met personen mogen worden gebruikt; elk alleen in combinatie met niet-personen (dus: ieder kind, elke pop). Vaste uitdrukkingen als voor elk wat wils zouden uitzonderingen op deze regel zijn. Elke vrouw en iedere kast zijn echter niet ongebruikelijk.

(2) Ieder zou alleen in combinatie met de-woorden kunnen worden gebruikt; elk alleen in combinatie met het-woorden (dus: iedere woning, elk huis). Ook in dit geval geldt: ieder meisje en elke man zijn heel goed mogelijk.

(3) Ieder zou betrekking hebben op de afzonderlijke personen of zaken; elk meer op het geheel dan op de onderdelen. Dit onderscheid is gelijk aan het verschil dat in het Engels wordt gemaakt tussen each en every.