Huis inplaats van huid, schrijven mensen dit bewust zo?

Ik zie best wel vaak dat mensen huis schrijven als het stukje tekst over de huid gaat. Is dit perongelijk (de D en de S zitten dicht bij elkaar op het toetsenbord) Of zien mens hun huid zeg maar echt als huis (van je geest ofzo).
Misschien mensen uit het oosten van het land of belgie?

Ik vraag dit omdat ik deze fout zo vaak voorbij zie komen dat het bijna niet meer perongelijk kan zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm, dit is mij nooit opgevallen. Ik lees dan ook niet op regelmatige basis over huiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U schrijft ook.....Is dit perongelijk…
Cryofiel
12 jaar geleden
Het valt mij op dat mensen tamelijk vaak "perongelijk" schrijven. Of "per ongelijk". Doen ze dit bewust zo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, dat doen ze per ongeluk...;-)
Kristal
12 jaar geleden
dat komt omdat de i en j vlak bij de u zitten ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, goeie Kristal ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pas op he, da's met de nadruk op LIJK!
Kristal
12 jaar geleden
;-) Bliets

Het beste antwoord

Bovenstaande antwoorden geven aan dat het inderdaad door te snel typen of door gewone spelfouten zal komen.
Daarnaast geef je zelf inderdaad al aan dat de S en de D naast elkaar op het toetsenbord zitten.
Daar komt nog bij dat je deze met je linkerhand en vaak met je pink of je ringvinger aanslaat. Ik denk dat de meeste mensen hier de minst orientatie hebben, en dus op deze manier vaak de verkeerde toets aanslaan. (max 15% van de wereldbevolking is linkshandig, dus 85% is rechts).

Verder zou je het nog kunnen verklaren door de woordenboekfunctie die aanwezig is op alle smartphones van tegenwoordig. Als je het woord dus fout typt bijvoorbeeld "huia" dat het woordenboek dan als eerste keuze "huid" aangeeft, en dit automatisch toepast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dit is volgens mij echt gewoon een typefout, mij gebeurt het ook zeer regelmatig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt door de iPhone. Die heeft een klein toetsenbord en als je snel typt mis je wel eens een toets. Dan krijg je huis in plaats van huid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeft niet alleen de iPhone te zijn. Gewoon toetsenbord kan ook foutjes veroorzaken
Gewoon een typfoutje en zelf denk ik dat het komt omdat de d en s naast elkaar zitten op je toetsenbord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En omdat huis ook een geldig woord is reageert de spellingchecker niet op de typevout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt rik23,alleen niet met typevout want dan zie je de spellingschecker wel. ;-)))
Kristal
12 jaar geleden
:-)))
Meeste mensen vergeten en dat gebeurt mij ook om het voorbeeld te lezen.
En dat krijg je dit.
Heeft ook met snelheid te maken.
Meestal wordt je er door kritische lezers op geattendeerd.
12 jaar geleden
Volgens mij is het ook per ongeluk.
Soms zoek ik op Google naar een trefwoord, dat ik verkeerd heb getypt. Desondanks komt er en behoorlijk aantal treffers uit. Anderen hebben de fout blijkbaar ook gemaakt. En dan is het niet een woord dat op twee manieren gespeld kan worden. Nee het is een echte typefout.