Het is een onderdeel van een groter geheel
Het model van Loeser bestaat uit vier cirkels die tesamen pijn vormen:
1: nociceptie
2: pijngewaarwording
3: pijnbeleving
4:pijngedrag

1:Het is een fysiologisch proces, waarbij een beschadiging aanleiding geeft tot een heftige prikkeling van de gespecialiseerde zenuwuiteinden

2:Het centrale zenuwstelsel registreert de signalen van weefselbeschadiging. De persoon wordt zich bewust van de pijn.

3:Dit geeft het emotionele aspect van pijn weer; hoe ervaart iemand de pijn

4:Dit staat voor al het gedrag van de persoon dat voort vloeit uit de pijngewaarwording en pijnbeleving.

Zie ook de link voor een veel uitgebreidere beschrijving
amigo
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wanneer je met een hamer op je vinger klopt, zul je een "pijngewaarwording" in deze vinger hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een voorbeeld van pijngewaarwording:
De tandarts verdooft een kies voor hij hem eruit trekt. Als de kies eruit is, voel je geen pijn, tot na een paar uur de verdoving is uitgewerkt en je ineens veel pijn voelt. Deze pijn heet dan pijngewaarwording.