Hoewel het onderscheid wat arbitrair is, kun je over het algemeen zeggen dat we peulvruchten met een niervorrm 'bonen' noemen (soms zelfs inclusief de peul, soms alleen de zaden), en ronde noemen we 'erwt'. (denk aan de doperwt en de capucijner die we ook wel grauwe erwt noemen).

De enige echte uitzondering is eigenlijk de pinda.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat erwten doorgaans IN bonen zitten opgesloten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bonen worden uit erwten gehaald
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt bonen en erwten, en de groene dingen waarin ze zitten noemen we peulen, maar bij bonen noemen we ze ook bonen. Maar een boon noemen wij geen erwt en andersom ook niet.