kunnen Belgen Nerderlandsers nadoen zoals Nederlandser Belgen na kunnen doen?

qua praten dan, met accent

Ik weet btw niet of dit in de goeie categorie staat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.2K

Antwoorden (9)

Ik denk het niet. Wij hebben een harde "g" en het is voor ons makkelijk de zachte "g" uit te spreken bijvoorbeeld. Maar een harde "g" is voor Belgen (en veel andere mensen) een hele moeilijke letter om uit te spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nouja veel mensen die een andere g hebben geleerd (zoals ook amerikanen geen harde g hebben) vinden het moeilijk. Misschien is het dan toch anders met belgen. Maar daarom zei ik ook "ik denk"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Wij", hebben niet per se een harde G.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Limburgers hebben geen harde G hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat zei ik toch. Zij hebben een ZACHT g.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Limburg hoort nog steeds bij NL hoor.
Ja dit kunnen ze, ik zag een belgische presentator een nederlander nadoen en de Nederlandse presentatrice een Belg. Dit was een keer bij My name is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja vast wel, vooral op dezelfde manier. Er zijn namelijk best wel nederlanders die denken dat ze het vlaams goed na kunnen doen, maar het lijkt gewoon nergens op. Ze vallen gelijk door de mand
12 jaar geleden
Ja, als het enkel nadoen is om te lachen.
Nee, als het echt goed moet zijn. Nadoen is niet hetzelfde als echt Nederlands praten. Volgens mij kan geen enkele Belg dat. Er zal steeds een accent of een klank zijn, zoals je dat ook bij Nederlanders blijft horen die Vlaams praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja natuurlijk kunnen Belgen dat! Het bewijs vind je in het bijgevoegde filmpje, waar je de meisjes van K3 eens op een andere manier ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ik moest lachen, dus +1 :p
Ik woon nu iets meer dan een jaar in België en ze proberen het allemaal maar het lukt ze geen van allen. Omgekeerd trouwens ook niet. Als ik Nederlanders vertel dat ik in België woon, proberen ze allemaal vlaams na te doen maar ze komen niet verder dan allez manneke.

Er zullen best een aantal mensen zijn die het accent van hun buurland goed na kunnen doen, maar die mensen ben ik nog niet tegen gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je "tweetalig" opgevoed bent (Nederlands/Vlaams) lukt het heel aardig, maar verder zijn Nederlanders die Vlamingen nadoen lachwekkend, en Vlamingen die Nederlanders nadoen, over het algemeen ook.
Om een taal of tongval echt goed te beheersen, moet je er toch een paar jaar in 'ondergedompeld' zijn geweest of enorm 'talig' zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verschilt per persoon. Ik ben als Nederlander heel slecht in Belgen of andere mensen/accenten nadoen, terwijl vrienden van mij er heel goed in zijn, zo goed dat je het verschil niet kunt horen tussen hen of een echte Belg.
Ik denk dat het bij de Belgen wel een beetje hetzelfde zal zijn..
Verder ken ik wel een Belgisch gezin met een Nederlandse moeder, wat als ze bij Nederlanders zijn, met een minder accent praten dan met elkaar. Blijkbaar hebben ze zich goed leren aanpassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker kunnen ze dat.
Nederlanders denken wel eens dat ze het alleenrecht hebben op het kunnen nabootsen van typetjes en accenten en dialecten, maar ik heb Belgen Nederlanders horen nadoen, maar ook Surinamers en Turken die IRL vasthouden aan hun eigen 'dialect'.

Dat wij altijd meteen horen dat het geen ABN is, komt niet omdat ze het minder goed doen dan wij een Amsterdammer, een Belg of een Amerikaan nadoen, maar omdat we beter Nederlands spreken, en dus meteen horen waar het niet 100 % klopt. Als wij zelf een accent nadoen, horen we dat gewoon niet.

Wel is het voor Nederlanders vrij makkelijk om alle mogelijke talen en dialecten na te bootsen omdat onze eigen taal zoveel klanken heeft die ons dus vrij natuurlijk afgaan. Maar dan nog pik je in ALLE talen de Hollanders er echt wel uit, hoor.