Hoe ver gaat "straks" in de toekomst? En verschilt dat per streektaal?

Mijn collega zegt aan het einde van de werkdag steevast "tot straks", waar ik "tot morgen", of (op vrijdag) "prettig weekend" zou zeggen. Op mij komt het over alsof hij van plan is over twee minuten weer terug te komen, maar ik zie hem toch echt elke keer pas op de volgende werkdag. Blijkbaar gaat zijn "tot straks" veel verder in de toekomst dan de mijne.

Ik heb er wat definities bijgehaald en zie dat "straks" vaak als synoniem voor "terstond", of zelfs "onmiddellijk", maar ook als het minder strenge "spoedig". Soms kan het zelfs over enige tijd terug in de tijd gaan (net als "daarstraks"), maar daar hebben we 't voor het gemak maar even niet over.

Hangen meer mensen een langere tijdsperiode aan het woord "straks"? Heeft het te maken met dat mijn collega uit Noord-Holland komt misschien? En hoe lang kan "straks" worden gerekt? Dagen, weken, jaren? Ik ben benieuwd naar jullie "straks-gevoel"!

Toegevoegd na 15 minuten:
Even om de hij-maakt-een-grapje-antwoorden te pareren... Ik heb niet het idee dat het om een grapje gaat. Hij lokt er nooit een opmerking mee uit, en zijn "tot straks" gaat net zo automatisch als mijn "tot morgen".

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
7.7K

Het beste antwoord

Ik kom uit Noord-Holland, en woon vlakbij Schiphol.
Tot straks zeg ik (en iedereen die ik ken) als het binnen een redelijk tijdsbestek blijft.
Anders kun je ook nog zeggen: Tot later
en wanneer je het over een dag heen tilt zeg je gewoon: Tot morgen.
Dus ik vermoed dat jouw collega gewoon zijn eigen spreektaal heeft gemaakt waardoor dat toch een (dagelijks) puntje van aandacht is voor hem. Want waarschijnlijk zal erop gereageerd worden met grapjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vraag het hem!?!

Andere antwoorden (11)

voor mij valt straks binnen een dagdeel, als ik iemand bijv. later die ochtend weer zie.
anders zeg ik: tot vanmiddag.
ik kom uit zuid-holland trouwens :)
Rieneke1
14 jaar geleden
Voor mij is straks echt zoiets als tussen nu en laten we zeggen een uur.

Tot straks is ook echt iets dat ik zou gebruiken in een situatie waarbij bekend is wanneer iemand op korte termijn terug te verwachten is, bijvoorbeeld: "Ik ga boodschappen doen, tot straks."

Anders dan dat gebruik ik het eigenlijk niet, aan het einde van een werkdag zoals jij omschrijft komt mij onbekend voor (ik woon overigens in Friesland).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg "tot straks" als ik ga lunchen, als ik boodschappen ga doen - zoiets. Ik zeg het zeker niet als ik een dagje uit ga, of als ik naar mijn werk ga.

"Straks" is voor mij beperkt tot een afwezigheid van maximaal een uur of drie.

Ik kom oorspronkelijk uit Hilversum.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eh - Hilversum IS in Noord-Holland!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Bij straks zie je iemand enige tijd later weer, maar wel op dezelfde dag.
Volgens mij is ''straks'' NOOIT de volgende dag maar altijd
binnen dezelfde dag.
Gevoelsmatig tussen een kwartier en max. een uur of 7/8.

Volgens mij is het een dagelijks grapje van je collega.

Toegevoegd na 8 minuten:
Bij ons op het werk zeggen ze op maandagmorgen altijd
"zo, bijna weekend". Daar wordt ook niet meer om gelachen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha ik vind dat grapje van het weekend op maandag morgen toch best grappig. Ik moest er even van lachen :-)
Jouw collega heeft duidelijk geen goed idee van wat :Straks is! Ik geloof niet dat het woord per regio iets anders betekent, straks wil zeggen, binnen niet al te lange tijd. Dat kan dan dan variëren van pakweg een kwartier tot een paar uur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Straks is echt niet tot morgen,dat is bij mij een tijdsbestek van een kwartier tot een paar uur,als ik op mijn werk even sigaretten uit de auto ga halen zeg ik ook tegen een andere collega tot straks terwijl ik een minuut later al weer terug ben,nee hier in gelderland is straks niet morgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een grappige vraag voor mij. Met mijn vrouw die uit het buitenland komt heb ik regelmatig exact deze discussie, waar zij aan 'straks' ook een veel langere tijd (dagen, soms een week) koppelt dan het komende uur. Ik weet niet of dat dan ook typisch Nederlands is.

Ikzelf denk dat 'straks' is beperkt tot de komende paar minuten, misschien tot maximaal een half uur. En ik kom uit Den Haag.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Binnen een paar minuten zeg je meestal: Tot zo.
Als iemand mij iets vraagt om iets te doen waar ik geen zin in heb of waar ik het nut niet van inzie, zeg ik: "ja, strakjes".
Maar ik bedoel eigenlijk dat ik het niet/nooit zal doen.
Bijvoorbeel: "Schat, wil je even m'n zus bellen". Mijn antwoord: "Ja, strakjes". (En ik ga z'n zus écht niet bellen hoor).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook het idee dat het zijn standaard-grap is, het komt me bekend voor, volgens mij houdt hij het gewoon vol tot je erover begint; dat is zijn grap.
Zelf heb ik ook een standaard-grap; als iemand vraagt hoe laat het is zeg ik "kwart voor zes" op de meest afwijkende tijdstippen (niet bij herhaling tegen de zelfde persoon).
Straks kan variëren van enkele minuten tot enkele uren, alleen in sommige situaties kan het aanmerkelijk langer zijn zoals in een zin als: "Straks gaat de regering ons ook nog van een ID-chip voorzien!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot zo is binnen het uur, tot straks is binnen plus minus 4 uur, Later is tot morgen, Tot snel(gauw) binnen een maand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot zo: tot over 5 minuten tot 60 minuten
Tot straks: tot over 60 minuten tot 4 uur

Tot nooitweerziens: toedeledoki!