Is het woord "vulkoek" regiogebonden?

Ik noem zo'n ding altijd een "gevulde koek", maar sommige mensen zeggen "vulkoek". Is dat woord regiogebonden?

Bij het woord vulkoek denk ik zelf steeds aan een soort van los koekomhulsel dat nog gevuld moet worden, een koek om te vullen...

Picture for question
bamibal
12 jaar geleden
in: Taal
7.8K
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik ken "vulkoek" als kindertaal, van kinderen die nog niet goed kunnen praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryo (antwoord van hieronder)
"In de Kop van Noord-Holland, Noord-Brabant en Salland wordt de gevulde koek ook wel vulkoek genoemd." Ik weet niet of dit antwoord jouw reactie versterkt of afzwakt. :D

Het beste antwoord

"In de Kop van Noord-Holland, Noord-Brabant en Salland wordt de gevulde koek ook wel vulkoek genoemd. In Zuid-Nederland spreekt men van een gevuld heertje of gevulde herenkoek."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
+ Aha!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woon in limburg, maar hier is het gewoon een gevulde koek
bamibal
12 jaar geleden
@pepecruz: dat klopt dus met dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woon in Noord-Brabant en heb nooit van 'vulkoek' gehoord :'). Hier ook gewoon gevulde koek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik woon in salland, het wordt zelden gebruikt ,waarschijnlijk alleen in dialect, maar ik ken het wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ bamibal : dat klopt niet helemaal met het antwoord. In het antwoord wordt gezegd dat het vulkoek of gevulde herenkoek wordt genoemd in zuid nederland. Volgens mij ligt limburg toch ook in zuid nederland.

Andere antwoorden (2)

Dat woord heb ik nooit gehoord.
Het wordt dus waarschijnlijk niet (veel) gebruikt in de regio's waar ik gewoon heb. (midden-Nederland).

(Met beginletter "l" ken ik 't wel ;-) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier in het noorden is het gewoon gevulde koek !