Wat is een veiligheidsutopie?

Ik moest een betoog maken, en daar kwam het woord veiligheidsutopie in. Mijn zus, die dat soort dingen altijd wel weet door haar studie, zei dat het een veiligheidschijn is: dat je denk dat iets veilig is, maar het niet zo is. Is dat zo? Want ik begin nu te twijfelen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.3K

Antwoorden (2)

Ik zou het woord veiligheidschijn niet gebruiken; het is andersom: schijnveiligheid. Oftewel het lijkt wel veilig, maar dat is het niet. Als ik aan een utopie denk, zou ik zeggen: een waanidee dat het altijd en overal veilig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een utopie is een ideële, dus onmogelijk ideale situatie. Een veiligheidsutopie is dus een utopie op veiligheidsgebied.
Niets is 100% veilig; wanneer men b.v. spreekt over een absoluut veilige kerncentrale dan spreekt men over een utopie.
Je kunt b.v. een auto veiliger maken voor de inzittenden, maar dat maakt hem ook zwaarder waardoor hij misschien net te log wordt om een ongeluk te vermijden.
Leven zonder risico's is onbereikbaar (utopisch).