Wat is een jammerlappie?

Als souvenier gekregen uit Zuid Afrika.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.3K

Het beste antwoord

"Back in the days when families were big and farmhouse kitchens were huge and had a scrubbed wooden table in the middle, the whole extended family would gather there, around the table for the Sunday meal, which was usually a couple of roast chickens and all the delicious trimmings. Everyone would tuck in and the kids, as we all do, would eat off the bones using their hands. Well as you can imagine the faces were just as greasy. The Mom or Ouma, in desperation, probably grabbed the nearest wash rag and as she wiped the hands and mouths of each child, would say "Jammer, my kind!" ("Sorry, my child") as she scrubbed the dirt and grease away!

Thus was born the "Jammer Lappie" which is a communal cloth used to clean things."

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh, antwoorden moeten per se in het Nederlands zijn, een kleine samenvatting:

In Zuid-Afrika aten ze met de hele familie allerlei lekkernijen, zoals kippenbouten. De kinderen aten deze met hun handen waardoor hun handen en gezicht onder het vet kwamen te zitten. De moeder pakte dan een doekje om het schoon te maken en zei: "Jammer, my kind!" wat "Sorry, mijn kind!" betekent. (kinderen vinden het over het algemeen niet leuk dat ze schoongemaakt worden).

Zo is het "Jammer lappie" ontstaan wat dus niets meer is dan een doekje om dingen (in dit geval gezichten en handen) schoon te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jammerlappie - Wat jy jou hande mee afvee as jy klaar tjops en wors ge-eet het. Jy is jammer vir die lappie. As jy nie die jammerlappie gebruik het nie maar jou hande aan jou broek afgevee het dan s? jy jammerma.

Toegevoegd na 1 minuut:
jammerlappie
'n Jammerlappie is 'n klein vadoekie wat etenstyd aan tafel gebruik word om die hande aan af te vee.

Toegevoegd na 44 minuten:
jammerlappie =vaatdoekje dat aan tafel wordt gebruikt om de handen mee af te vegen; ‘zo genoemd omdat men het jammer vindt om schone servetten te gebruiken’
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is dit niet gewoon een zakdoek?
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar wel een die jammert!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
was ook het eerste waar ik aan dacht :)