Waarom wordt hij of zij vaak als 'ie' uitgesproken?

Waarom deed ie wat ie beloofd had niet te doen?

Het klinkt best aardig, maar waar komt 'ie' vandaan. Zou 'ij' van (h)ij niet logischer zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.7K

Het beste antwoord

ie is een spreektaalvorm van hij

Ie komt alleen voor als hij achter het werkwoord staat en na onderschikkende voegwoorden (voegwoorden die een bijzin inleiden).

Doet ie het of doet ie het niet? Heeft ie dat echt gezegd? Zo kan ie wel weer.
Ik weet niet of ie dat gezegd heeft. Toen ie binnenkwam, ging ie meteen zitten.

Na een nevenschikkend voegwoord (een voegwoord dat een hoofdzin inleidt: bijv. en, maar, want, dus) zeggen we hij.

En hij zei toen dat dat niet mocht.
Maar hij voegde er ook nog wat anders aan toe.

Om redenen van welluidendheid gebruiken we ie ook niet als daardoor twee klinkers botsen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je heel goed kunt luisteren is de taal zo levend dat woorden elke keer anders worden uitgesproken... Maar de contekst maakt de betekenis wel goed...

Heeftie dat begrepen?

Maar "ie" kun je veel sneller zeggen dan hij... De "h" heeft een aanblazing van het geluid en dat duurt net effe langer dan "ie"... Dus het is sneller... daarom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een vergemakkelijking/ vereenvoudiging van de spreektaal. Het bekt gewoon lekkerder. Ik denk trouwens niet dat het ook voor"zij"gebruikt wordt.