hoe herken ik zinsdeel zinnen, en hoe kan ik herkennen of het een lv zin is of een onderwerp zin is etc?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.2K

Antwoorden (3)

Als je het woord uit de zin kan halen, is het lv
Als je het woord niet uit de zin halen, is het onderwerp

Je moet dan in beide gevallen wel nog een zin hebben dat ergens op slaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vervang de bijzin door een of enkele woorden en bekijk dan wat de functie van dat woord is zoals je dat bij eenvoudige zinnen ook zou doen.
De functie die je dan vindt is dan ook de functie van die hele bijzin.

Daarnaast helpt het om je wat te verdiepen in voegwoorden, want vaak horen bepaalde voegwoorden bij bepaalde soorten bijzinnen, vooral bij bijwoordelijke bijzinnen.

Een voorbeeld van een internet bladzij die alles uitlegt, vind je bij de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien helpt dit:
http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/zinsdelen-redekundig-ontleden
Je kunt op elk onderwerp ook nog doorklikken.