Zijn er woorden in het Nederlands die exact hetzelfde betekenen?

Ik vraag me af of er twee (of misschien wel meer) woorden zijn in het Nederlands die echt exact hetzelfde betekenen. Niet zoals de meeste synoniemen dus, zoals "Lopen" en "Marcheren". Deze betekenen wel ongeveer hetzelfde (vooruit gaan door je benen te gebruiken), maar niet precies hetzelfde (als je loopt doe je toch echt wat anders dan dat je marcheert...)
Ik hoop dat jullie de vraag een beetje begrijpen, en er een antwoord op weten...

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik bedoel dus ook dat ze op precies dezelfde momenten kunnen worden gebruikt. Als twee woorden wel hetzelfde betekenen, maar de één is een oude vorm, die niemand meer gebruikt, dan betekenen ze eigenlijk niet meer exact hetzelfde...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.7K

Het beste antwoord

`trouwen en huwen

Toegevoegd na 46 seconden:
stelen en jatten, piken, ontvreemden...
Ik denk dat de lijst eindeloos is...

Toegevoegd na 1 minuut:
pikken bedoel ik i.p.v. piken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Huwen" wordt volgens mij alleen gebruikt door de bealstingdienst e.d ;-)
Trouwen klinkt een stuk gezelliger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"belastingdienst" dus

Andere antwoorden (4)

Wis en zeker zijn die er. Ook al begrijp jij geen sikkepit, moer, fluit, snars, biet of bal van mijn antwoord. Het hangt dus van de contekst af of de betekenis exact hetzelfde is. Want veel woorden zijn voor meerderlei uitleg vatbaar.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig antwoord ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, leuk antwoord Amadea.
Amadea
12 jaar geleden
Jawel, in de eerste twee zinnen betekenen de synoniemen precies hetzelfde. Net als een piraat zowel een zeerover als een amateurradiozender kan zijn. Het blijft hetzelfde woord, ook al heeft het een andere betekenis.
Amadea
12 jaar geleden
Waarbij precies en exact dus ook weer woorden zijn die dezelfde betekenis hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ :)
beesten/dieren, empathie/inlevingsvermogen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
auto en wagen

Toegevoegd na 1 dag:
treiteren, pesten, jennen, sarren, stangen, tergen. Allemaal één betekenis!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dat is niet waar want heel veel mensen zeggen tegen een auto nog wagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een auto is (ook) een wagen, maar niet alle wagens zijn een auto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vogel is dus altijd een mus volgens Blieje, want er zijn heel veel mensen die zeggen, er zit een vogel in mijn tuin, als ze een mus zien.
Die ik kan bedenken zijn huilen/wenen en fiets/rijwiel.