Kan worden gebruikt of gebruikt kan worden.. Zie hier onder

Welke is het? in de zin van: deze boom
Heb ik uitgezocht omdat het hout voor veel doeleinden.....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
11.4K

Antwoorden (4)

Het kan allebei!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruikt kan worden klinkt mooier
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"omdat het hout voor veel doeleinden kan worden gebruikt" is goed Nederlands in de schrijftaal. In de spreektaal maakt het niet zoveel uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In zinnen met het hulpwerkwoord van de lijdende vorm 'worden' zijn twee volgordes mogelijk.
- Omdat het voor veel doeleinden gebruikt kan worden.
- Omdat het voor veel doeleinden kan worden gebruikt.
Beide werkwoordvolgordes zijn correct.
Er bestaat een hardnekkig misverstand dat de volgorde met het deelwoord achteraan beter zou zijn. Dat is beslist niet het geval. De volgorde is in principe vrij: iedereen kan hier z'n persoonlijke voorkeur en gevoel voor zinsritme laten gelden. Toch neemt dat niet weg dat er bepaalde tendensen in het gebruik aan te wijzen zijn. Er tekent zich met name een verschil af tussen gesproken en geschreven taal. In niet-formele gesproken taal is de volgorde waarbij de persoonsvorm volgt op het deelwoord, het gebruikelijkst (dus: verzwegen heeft, gebruikt worden, etc.). In geschreven taal, vooral in journalistieke teksten, bestaat er een toenemende tendens om de volgorde hulpwerkwoord-deelwoord te gebruiken (dus: heeft verzwegen, worden gebruikt, enz. ).
Amadea