Welke werkwoordsvorm is deze woord in deze zin?

Wil jij morgenmiddag alvast een treinkaartje voor mij kopen? Kopen is toch wwg? En deze zin: Heb jij voor mij een kopie van het schema voor de werkwoordspelling? Heb is toch pv. Ik ben er momenteel een beetje mee in de war.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (2)

In de zin 'Wil jij morgenmiddag alvast een treinkaartje voor mij kopen?' is het werkwoordelijk gezegde: "wil kopen".

In de zin 'Heb jij voor mij een kopie van het schema voor de werkwoordspelling' is de persoonsvorm: "heb".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik had wil zo gauw over het hoofd gezien. +je van mij
In de WWG zit al de PV.
In de WWG zitten alle werkwoorden van de zin. De PV is de persoonsvorm die je dus met 3 manieren kan vinden (vraag, tijd, getal)

Toegevoegd na 23 minuten:
Om antwoord te geven op een reactie:
Hij danst op de tafel
Vraag: Maak er een vraagzin van. (Danst hij op de tafel?)
Tijd: Verander de tijd van de zin (Hij danste op de tafel)
Getal: Verander het onderwerp naar meervoud of enkelvoud (Wij dansen op de tafel).
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nou nog even die drie manieren toelicht, heb je een waardevol antwoord gegeven. Nu roept je antwoord wellicht voor sommigen alleen maar vragen op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een werkwoordelijk gezegde hoeft niet per se uit louter werkwoorden te bestaan. Ook delen van *vaste* uitdrukkingen die bij een werkwoord horen bijvoorbeeld maken er deel van uit. In de zin 'Wij willen de draak steken met Marieke.' is het werkwoordelijk gezegde niet 'willen steken', maar wel 'willen de draak steken'. 'De draak' is hier dan een niet-werkwoordelijk element van het werkwoordelijk gezegde.