Is er wezenlijk verschil tussen Benefit en Advantage?

Of gebruik je het een voor het een en het ander voor het ander?

Toegevoegd na 6 dagen:
Gezien de antwoorden zou ik graag nog meer voorbeelden willen zien. Echt duidelijk vind ik het verschil nog niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.9K

Antwoorden (2)

Dat is niet waar.

Benefit = voordeel behalen/ verkrijgen
Advantage = voordeel behalen/ verkrijgen "ten koste van een ander", b.v. in een competitie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zeker is er een verschil in betekenis, al is het subtiel.

"To take advantage of" heeft de connotatie: ergens je voordeel mee doen in de zin van profiteren. Enigszins negatief dus. Extreem voorbeeld: "He took advantage of my weakness". Hij maakte misbruik van mijn zwakheid.

"To benefit from" is iets neutraler, maar betekent ook: ergens je voordeel mee doen, maar dan meer in de zin van 'ergens baat bij hebben'. Bijvoorbeeld: "We all benefit from the strong euro"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt goed. Maar als je in een zin zegt, ja... dat is een voordeel, zou je dan advantage niet kunnen zeggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, als zelfstandig naamwoord gebruik je advantage in de betekenis van voordeel: It will be to his advantage to learn Chinese before going to China.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Je weet het (met je toevoeging hier) wat duidelijker te vertellen dan ik zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik wel vreemd vind is de zin "He took advantage of my weakness" terwijl ze ook het woord disadvantage gebruiken. Je zou eerder denken dat dit woord er dan voor wordt gebruikt. Op deze link zie je trouwens ook de verschillen: http://www.thefreedictionary.com/advantage Feitelijk worden voordeel/nadeel gebruikt met advantage/disadvantage en benefit.