Is het de trauma of het trauma?

ik denk zelf het trauma maar de grammaticacontrole van Word 2007 geeft aan dat het de trauma moet zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
7.3K

Het beste antwoord

het mag allebei.

Volgens de Van Dale:
trau·ma de, het; v(m) en o -’s, -ta 1 verwonding 2 (psych) hevige geestelijke aandoening die een stoornis veroorzaakt
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een trauma in de zin;
Hij heeft een trauma opgelopen.
De trauma in de zin;
Door de trauma kwam hij in de problemen.

Dus allebei is goed!

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry, het vergeten.
Het trauma van hem is niet te vergelijken met dat van zijn broer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De correcte spelling is het trauma.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de bedoel ik:$
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan allebei:)
Als je het hebt over een trauma dat je oploopt door iets ergs dat er gebeurt, dan is het het trauma.
De trauma is de trauma-afdeling van het ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
 trau·ma de, het:dit volgens van Dale,dus zouden beide goed zijn.
fremar
12 jaar geleden
Het is dé traumatische gebeurtenis, traumatisch is dan bijvoeglijk. Zonder bijvoeglijk naamwoord is het 'het' trauma, net zoals het ziekenhuis.

Het gaat om bepaald- en onbepaalde lidwoorden. Er is eigenlijk niets van af te leiden. De jongen, het meisje, je moet het maar net weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die eerste 'de' slaat dus op gebeurtenis en heeft niets met 'trauma(tisch)' te maken. Min.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens kan iedereen weten dat 't 'het meisje' is, want 'meisJE' is een verkleinwoord en dat krijgt altijd 'het'.
Volgens het groene boekje (de woordenlijst van de Nederlandse taal) is het woord 'trauma' onzijdig, dus een
-het- woord.
http://inventio.nl/cgi-bin/genus.pl?woord=trauma

Het is van oorsprong nl. een Grieks woord en daar is het ook een -het- woord.
http://www.woorden.org/woord/trauma
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik het 't Groene boekje even niet bij de hand, maar geeft 't ook wel gevallen aan waarbij 't allebei mogelijk is, of kiest het GB er altijd een?