Waarom kun je plastiek en plastic zeggen?

In België zegt men wel eens plastiek in plaats van plastic, hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zeggen ze I in Engeland en ik in Nederland?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het een andere taal is :P. In België zouden ze de zelfde taal spreken, maar er zijn wat bijzondere verschillen in uitspraak en woordgebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En kunnen we daar het verschil niet aan toeschrijven?

Het beste antwoord

Vermoedelijk omdat België ook deels Franstalig is, en het ligt natuurlijk in het zuiden ook tegen Frankrijk aan. Daarom zullen sommige woorden op een Franse manier uitgesproken worden. Plastique klinkt als plastiek, hoor maar: http://translate.google.nl/#fr|nl|plastique. Die specifieke kh met snufje j aan het eind hoor je bij meer op z'n Vlaams uitgesproken Nederlandse woorden.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je bedoelt vast dat ze met het Vlaamse accent praten, net zoals awwel (hoe je het ook schrijft). dat is gewoon hoe ze praten, hun accent. net zoals je een brabants accent kunt hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belgen zeggen veel woorden anders dan Nederlanders. Dit woord is daar een voorbeeld van.
Een diepere oorzaak is er niet.