In welk deel van Nederland zegt men "Stamp" in plaats van "Stamppot"?

Je hoort wel eens bijvoorbeeld "zuurkoolstamp" terwijl het naar mijn idee "zuurkoolstamppot" zou moeten zijn. Is dat regiogebonden?

bamibal
12 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Antwoorden (6)

Ik weet alleen dat ze in Vlaanderen het woord "stamp" gebruiken, dus ik neem aan dat dit in Brabant en Limburg zo is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij zeggen het ook en ik kom uit Driebergen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In limburg is het gewoon stamppot hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer wat geleerd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stamppot is in Vlaanderen puree of in Antwerpen en Brussel 'stoemp' of hutsepot. Stamp heb ik nog nooit gehoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, wij hier op de Bovenmaagdelijke Onderwindse Eilanden spreken toch gewoon van: prakpot
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Siska, dan is mijn Belgische nichtje zeker niet Vlaams. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net zoals in Nederland zijn er in Vlaanderen ook veel verschillende dialecten. Maar ik heb het nog nooit gehoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is het.
Ik weet niet of het regiogebonden is, maar ik zeg ook 'stamp'. Gebruik nooit het woord stamppot.
Bij het woord 'Wortelstamp' krijg ik meteen de geur van vroeger in mijn neus als mijn moeder dit aan het maken was en de smaak van rookworst in mijn mond.
Hmmmmmmmm!
Het woord 'wortelstamppot' roept helemaal niks bij me op.

Brabant hier ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wist het ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, Brabant.
Stamppot is kakkerig taalgebruik...........lol
anneliez
12 jaar geleden
Wortelstamp:
een echte brabander et toch peeënstamp ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Peeënstamp bestaat ook idd maar ik dacht dat dit meer in de regio Breda werd gezegd.
Petozie lijkt helemaal nergens op, is ook een Brabants woord voor stamppot.
anneliez
12 jaar geleden
Petazie is meer oostbrabants denk ik. Ik heb het tenminste op een Kerstcd gezongen, door een Oost brabantse groep (weet niet meer welke)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pettazie is een cabaret groep uit Hemond, idd ZO Brabant dus
Pettazie komt waarschijnlijk van het franse woord pottage.
hier op de veluwe praten we ook van stamp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij zeggen in Breda ook stamp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In zuid-Gelderland (10 km van Den Bosch) wordt ook gesproken over 'stamp'. Ik heb jaren niet geweten wat hutspot was, blijkt het gewoon wortelstamp te zijn ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben geboren in de Alblasserwaard en daar kennen we het woord stamp niet. Hutspot wel. Stamppot ook, dat gebruikten we bij stamppot andijvie.
In de Betuwe, waar ik nu woon, heb ik het woord stamp niet horen gebruiken. Maar het kan zijn dat de mensen die er langer wonen het wel kennen.