Wat betekend hex

Het is een prima scrabble woord.
Kan wel hexadecimaal vinden en het zou daar een afkorting van kunnen zijn maar is die dan niet hexa ipv hex

Toegevoegd na 10 minuten:
Bij wordfeud moet ik eigenlijk zeggen, daar 'mag' meer :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
9.6K

Het beste antwoord

Hex is het Griekse voorvoegsel voor 6.

In de 2-dimensies is hexagonaal 6-kantig. Het wordt in de praktijk b.v. gebruikt om een type moer of bout kop aan te duiden.
In de 3-dimensies is een hexagon een 6-vlak, ofwel een kubus.

Verder is het:
- Een kasteel in België
- Een horror TV serie, al weer 4 jaar van de buis
- Een bordspel uit 1952 met 6-vakjes

P.S. hexa is ook de 6 in het hexadecimaal ofwel 16-tallig getalstelsel. 6 is geen 16, dit wordt elders in de antwoorden verward.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Volgens Van Dale is hex de naam van een bordspel(gespeeld op een ruitvormig bord dat in zes hoeken is verdeeld)

Toegevoegd na 6 minuten:
Voor meer uitleg zie ook Wikipedia
fremar
12 jaar geleden
Hex is de inderdaad dé afkorting voor hexadecimaal en betekent voor zover ik weet verder niets anders in het Nederlands.
Of je hex dus mag gebruiken voor Scrabble valt over te twisten. Voor zover ik weet mag je officieel geen afkortingen gebruiken, maar eigen regels kunnen uiteraard verschillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hex betekent (met een t!): talstelsel tot 16. Waarbij A tien is en F vijftien. Vaak gebruikt om kleuren uit te drukken.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze scrabbled ook niet, maar speeld Wordfeud.
Amadea
12 jaar geleden
Wat maakt het uit dat ze Worfeud speelt (met een t!), dat dit antwoord niet goed zou zijn?
Hex (bordspel) - een bordspel dat 1952 op de markt kwam
Hex (televisieserie) - een televisieprogramma geproduceerd in 2004 en 2005
Hex - the Legend of the Towers - (eerder bekend als Hex) een madhouse in Alton Towers
de Belgische plaats Heks (oude schrijfwijze Hex)
Hexadecimaal - een getalsysteem met grondtal 16
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op fora over alimentatie e.d. zal je het woord hex tegenkomen met als betekenis vervelende ex-vrouw. Je spreekt het natuurlijk uit als heks. Maar daarmee is het natuurlijk nog geen officieel woord.