Ik weet niet wat er allemaal bij komt kijken als een vogeltje zingt, maar het bekje springt wel in het oog. Net zoals de mond van een zangeres. De vorm van het bekje, groot, klein, krom, lang, breed zorgt ervoor dat iedere vogelsoort een verschillend liedje laat horen. Een saxofoon ziet er anders uit dan een blokfluit en daarom klinken ze ook verschillend. Er zijn vogelkenners die aan de hand van het geluid, de vogel kunnen benoemen.

De bek is dus belangrijk voor het geluid, en de vogel zelf kan daar niet zoveel verandering in aanbrengen. Een mus zal nooit zo zingen als een zwaluw, omdat hij nu eenmaal anders gebekt is.

Hoe je gebekt bent slaat op je afkomst, je karakter, of je aanleg. Je bent wie je bent. Als je goed gebekt bent, dan heb je snel je woordje klaar, en als je in Limburg bent geboren ben je ook zo gebekt. Je zult er altijd iets van blijven horen.

Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is, betekent eigenlijk niets meer, dan dat we moeten accepteren dat mensen allemaal verschillend zijn. Je respecteert daarmee anderen, en je kunt vrede hebben met het feit dat je bent wie je bent. Een merel wordt nooit een nachtegaal omdat 'ie niet zo gebekt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
mooi gezegd!

Andere antwoorden (3)

Wat het van z'n ouders heeft meegekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het niet zeker maar het kan ook iets betekenen als, dat gebekt een soort gemoedstoestand bedoeld.

Dus is het vogeltje vrolijk (gebekt) dan zingt het een vrolijk lied etc.
Als een mens zich vrolijk voelt of juist verdrietig, dan komen er vrolijke of juist verdrietige woorden uit hem.

Waar het hart vol van is daar stroomt het van over, is ook zo'n soort spreekwoord.

Nogmaals ik weet het ook niet helemaal zeker, dus als iemand een aanvulling heeft voel je vrij :)

Wat trouwens ook nog zou kunnen:
"Ieder laat zich uit op een wijze die door zijn eigen aard en opvattingen bepaald worden." http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_spreekwoorden_V-Z
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Letterlijk betekent het : zoals het heeft leren spreken. Het is een nogal ouderwetse uitdrukking, en wij zeggen in de regel dan ook niet meer dat jij bijvoorbeeld 'Nederlands gebekt' bent, maar we kennen nog wel de uitdrukking 'die is goed gebekt' voor iemand die goed zijn zegje weet te doen.

Het spreekwoord betekent feitelijk dat je dingen doet zoals je ze geleerd hebt, ook wel 'jong geleerd oud gedaan' of 'zoals de ouders zongen, piepen de jongen'. Het hoeft dus niet altijd te slaan of spreken alleen, maar kan ook voor andere vaardigheden gebruikt worden. Bijvoorbeeld als je van huis uit een grote dierenliefde hebt meegekregen, of een bepaald geloof, of muzikaliteit, of andere dingen die je uiteindelijk vaak je hele leven meeneemt.