Bestaat er een woord voor iemand die overdreven enthousiast op iets reageert, terwijl eigenlijk het tegendeel waar is?

Voorbeeld:
-Vader die over het optreden onwijs enthousiast is over zijn zoon, terwijl hij er niks van bakt.
-Een kandidaat van een ruziende partij die partij kiest , en die telkens bevestiging geeft dat de woorden van van die partij waar zijn, terwijl hij er eigenlijk niet mee eens is.
-Of een fan van een bepaalde artiest die altijd zegt dat hij goed is, ook al wordt hij ouder en slechter, hij zal altijd blijven zeggen dat hij goed is!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.3K

Antwoorden (7)

Tunnelvisie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het huichelen of het synoniem hypocriet noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schijnheilige, uitslover, kontenlikker (of -kruiper), opportunist.
12 jaar geleden
Volgens mij is dat gewoon gezond sarcasme of cynisme.
Vaak komt een boodschap namelijk duidelijk over als je hem tot in het belachelijke tegenovergesteld brengt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Vader die over het optreden onwijs enthousiast is over zijn zoon, terwijl hij er niks van bakt."
Een vader probeert niet het tegenovergestelde aan zijn zoon duidelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah nee, da's gewoon een hele trotse ouder ; je gaat zo'n joch toch ook niet te kakken zetten, toch ? De voorbeelden passen echter niet allemaal helemaal bij de vraag, omdat het bijvoorbeeld nogal discutabel is of die zoon er echt niks van bakt, of dat die artiest echt zo slecht geworden is. Moet je voetballers zien als hun clubbie verliest ;-) Ik ben gewoon uitgegaan van de vraag zoals die er staat : heel enthousiast positief reageren terwijl het tegendeel het geval is. Da's een duidelijk gevalletje sarcasme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik het niet mee eens. De vraag kan op twee manieren geïnterpreteerd worden: 1. Overdreven positief reageren om iemand pijnlijk duidelijk te maken dat het omgekeerde waar is. In dit geval is er inderdaad sprake van sarcasme. 2. Positief reageren, ondanks dat het niet positief is, om iemand niet te kwetsen of een wit voetje te halen. De vraagsteller heeft enkele voorbeelden gebruikt om misinterpretatie te voorkomen. Hij bedoelt dus duidelijk interpretatie nr. 2. In mijn optiek komt 'eufemismeren' het dichtst in de buurt, al dekt dit ook niet geheel de lading.
Vraag 1 heet liefde. Een kind kan het niet fout doen bij een vader.

Vraag 2 zijn meelopers die met alle winden meewaaien om een confrontatie te voorkomen of gewoon niet assertief genoeg zijn.

Vraag 3 is dus een echte fan, Die gene heeft zijn of haar sporen al verdiend bij de fan en dan blijft het respect en bewondering voor deze persoon ook als die wat minder wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gretig, naief, geestdriftig, irrealistisch, overdreven, overenthousiast, fanatiek?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een zogenaamde 'confirmation bias', die ervoor zorgt dat mensen alleen maar feiten benadrukken die hun stelling bevestigd, en feiten die hun stelling ontkracht negeert.

Echter, in deze voorbeelden vind ik de bovengenoemde bias eerder zeer indirect aanwezig. In eerste instantie gaat het toch met name om liefde, niet afgewezen willen worden (of te verlegen voor het voeren van de eigen mening) of gewoon gek op iets zijn en daar voor gaan.

Echt een woord heb ik er zodoende niet voor.