Schrijf je porcelein nu met een S of een C of kan het allebei?

Ik heb het opgezocht op diverse woordenboeksites, maar ik krijg verschillende opties.

12 jaar geleden
in: Taal
11.5K

Het beste antwoord

Het werd in vorige eeuwen wel met een c geschreven. Dat komt doordat het uit het Oud-Frans afstamt: porcelaine. Het keramische aardewerk is zo genoemd vanwege de gelijkenis met het glimmende oppervlak van een bepaalde schelp.
Maar sinds 1596 wordt porselein met een s geschreven.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grinnik, sinds 1596 al anders geschreven... LOL, je zou denken dat de mensen er tegenwoordig toch stilaan aan gewend zouden geraakt zijn. *hihi* (ps: ik wist het zelf ook niet hoor)

Andere antwoorden (3)

Porselein.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Help:Veelvoorkomende_spelfouten/machines Zoals je ziet ben je niet de enige die twijfelt! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Porselein met de S.

Ik heb een nieuw Van Dale Groot woordenboek, daarin heb ik het even opgezocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
porselein, Maar:
Let op: Spelling (deels) uit 1864: (B. PORCELEIN), o.

Dus als ik het goed begrijp was het in de 19e eeuw met een c.