Is Nederlands een snelle praat taal ?

Praten wij onze taal snel uit ?
Dan bedoel ik het of we snel spreken ?

En vinden buitenlanders onze taal snel gaan net als wij Spaans een snelle taal vinden ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.5K

Het beste antwoord

Als je zelf een beetje googelt, kom je er al snel achter dat Nederlands in de middenmoot zit. Nederlands is geen zangerige of melodieuze taal, dus dat schiet lekker op. Maar door de enorme opeenstapeling van medeklinkers (angstschreeuw) komen we ook nauwelijks vooruit.....dat heft elkaar prima op en hebben we een keurig tempo.

Spaans (dat noem je zelf al) en Japans zitten lekker in de klinkers, met zo nu en dan een medeklinkertje dus dat spreekt lekker snel.

O.a. Chinees en Kroatisch zouden "toontalen" zijn, waar woorden meerder betekenissen hebben, en je die al naar gelang hun betekenis met verschillende klemtonen en toonhoogtes uitspreekt. Als ik het allemaal moet geloven wat ik lees op internet, zou dat de snelheid van spreken beperken. Mijn ervaring met Chinees (ik spreek dat niet maar hoor het soms) is dat het razendsnel gaat. Maar dat kan komen omdat ik geen enkel woord versta, en dat het daarom alleen maar lijkt, dat het zo snel gaat.

Wat mij betreft spreken de Zweden, Denen en Noren ook langzamer dan wij doen. Noren spreken niet, maar zingen. Ik kan me nooit zo goed voorstellen dat een Noor echt woedend wordt, omdat die taal, in wat voor gemoedstoestand dan, altijd vriendelijk blijft klinken :-) Vergelijk dat maar eens met Duits.

Hoe buitenlanders de snelheid van de Nederlandse gespreken taal ervaren weet ik niet. Mogelijk speelt daar hetzelfde als bij Chinees. Bij een totale onbekendheid van een taal (voor Nederlands als niet gangbare taal zal dat voor heel veel buitenlanders gelden) zal het altijd te snel gaan, en dus ook zo ervaren worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk een van de snelste talen is ook het Koreaans. Hiervoor zijn 2 redenen te vinden:
1. bij het koreaanse alfabet worden de letters in een virtueel vierkantje geplaatst, ze lezen zo ongeveer 5x zo snel als Westerlingen.
2. de koreaanse zinsopbouw is zo dat het belangrijkste altijd voorop komt te staan. Koreanen maken zelden "volzinnen"
b