Wat betekent 'let wel'?

Betekent dit hetzelfde als 'let op'? Als dat zo is, waarom zeggen/schrijven mensen dan niet 'let wel op'? Ik vind 'let wel' namelijk erg onaf klinken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
13.9K

Het beste antwoord

"Let wel op" heeft een andere betekenis dan "let wel". In het eerste geval is 'wel' een bijwoord wat nadruk aangeeft: denk erom dat je oplet.
In het tweede geval heeft 'wel' de betekenis van: goed. En 'let' komt van het werkwoord 'letten': acht geven, ergens acht op slaan, op z'n hoede zijn. "Let wel" betekent dus: sla er goed acht op, wees goed op je hoede. Een synoniem ervoor is: Maar, (en dan volgt hetgeen waar je rekening mee moet houden).
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Amadea! Dat is precies wat ik wilde weten. :-)

Andere antwoorden (3)

'Let wel' is inderdaad niet veel meer dan de wat formelere versie van 'let op'. Het is op zichzelf staand en moet niet worden aangevuld met 'op'. Dat jij het onaf vindt klinken is mijns inziens dus onterecht.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kleine aanvulling:

'Let wel op' kan ook wel, maar niet op zichzelf. Je krijgt er dan altijd een bijzin aan vast, zoals bijvoorbeeld:

'Let wel op /dat je de kromme bananen koopt/.'

Je kan dit ook anders schrijven, namelijk:
Let op /dat je de kromme bananen koopt/.
Let wel: /koop de kromme bananen/.

Het betekent hetzelfde, je gebruikt het alleen (net) anders in een zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let op wordt meer als waarschuwing gebruikt, let wel is meer een aanvulling op wat er gezegd is.

"Let wel dat ik het ook niet helemaal weet". Of: Pas op! Ik weet het ook niet helemaal. Voor mij klinkt Let op toch iets dreigender als Let wel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zou kunnen betekenen denk eraan