Is 'Willkommen auf die site von..." goed? Of moet het 'auf der site' zijn?

Toegevoegd na 1 minuut:
En waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Het beste antwoord

Auf kan derde of vierde naamval hebben. Bij een beweging: ik leg het boek op de bank, is het vierde naamval. Bij jouw voorbeeld is het derde naamval omdat het geen beweging naar is, maar een zijn op, en dan is het derde naamval. Auf der Site is dus goed, maar niet volgens de regel die het vorig antwoord aangaf.

Toegevoegd na 9 minuten:
....en denk er ook even om dat je zelfstandige naamwoorden met een hoofdletter schrijft (in het Duits).
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je.
Ik twijfelde over die beweging. 'Welkom op' betekent toch eigenlijk dat er een beweging wordt gemaakt naar datgene waar je welkom bent, zou ik zeggen. Daarom vond ik de vierde naamval ook niet zo slecht.
Maar goed, die redenering klopt niet, ik denk te ver door. Dat is de reden dat ik maar één jaar Duits heb mogen genieten. :-)
Ivana
12 jaar geleden
Ik zou zeggen dat de beweging al gemaakt is en dat je bezoeker aanwezig is. Zoiets als iemand een hand geven als hij in je huis is aangekomen, niet als hij nog bij het tuinhekje staat en nog naar binnen moet.;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou... je roept hem al toe terwijl hij nog naar de deur aan het lopen is: "Welkom!" Ik zie het zo voor me. :-)

Andere antwoorden (1)

Het is der website. Het woord auf geeft de derde naamval aan, website is een vrouwelijk woord dus dan wordt het der.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat auf zowel 3e als 4e naamval bij zich kan hebben. Maar het is lang geleden.
Ja dus: http://educatie-en-school.infonu.nl/buitenlands/813-duits-naamvallen-in-het-duits.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt inderdaad maar als je wo/wann kunt vragen is het 3e en als je wijn kunt vragen is het 4e. Hier kun je vragen wo? Auf der site.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja, zo zat het! Bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(wijn moet trouwens wohin zijn)