Wat is het verschil tussen delen en verdelen?

Voorbeelden van woorden met voorvoegsel ver- waar verschil wel duidelijk is:

huren - verhuren
kopen - verkopen
lopen - verlopen

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
9.3K

Het beste antwoord

Bij delen gaat het om het verdelen van gelijke delen. Als je twintig deelt door vier, krijg je vier gelijke delen van vijf.
Verdelen zegt niets over de verhouding waarin er wordt verdeeld. Als je twintig verdeeld over vier, kan dat bijvoorbeeld als 10 + 2 + 5 + 3
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Delen heeft meer betekenissen dan verdelen. Delen is het samen van iets delen, de delen van iets, het delen van kaarten. Dit zit niet in de betekenis van verdelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Delen is ook het meervoud van deel. Verdelen is geen zelfstandig naamwoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
kopen is degene die het koopt, verkopen is degene die het verkoopt.

Verhuren kan dus alleen de eigenaar van een pand en huren alleen iemand die het wil huren. Zo is het ook met delen.

Verdelen is enkel degene die het daadwerkelijk deelt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
delen is zelden in gelijke hoeveelheden, verdelen zit daar dichterbij
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voorbeeld: ik heb 3 appels, ik DEEL ze door 3, dan is het antwoord 1.

Vervolgens VERDEEL ik de 3 appels en krijgt ieder dus 1 appel