Waarom wordt "hond" als beledigend ervaren en bijvoorbeeld "poes" niet?

Als je zegt "je bent een hond" dan is dat zeer beledigend, maar "jij bent een poes" komt absoluut niet beledigend over. Waarom is dat eigenlijk zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind 'jij bent een hond' niet echt beledigend...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je dat tegen een vreemde zegt dan zul je dat wel ervaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een poes is ook beledigend, dat is zoiets als mietje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik krijg nu ineens het liedje 'Puppy love' in m'n hoofd - een jong hondje is lief, een grote is 'vies', 'gevaarlijk', en weet ik veel (in de ogen van degenen die vinden dat 'hond' een scheldwoord is).

Het beste antwoord

Omdat de mensen vaker honden associëren met een beest die vieze gewoontes heeft. En een poes likt zichzelf, en je hebt ook de krachterm poeslief.

Er is zelfs een spreekwoord in de bijbel over honden dat die terugkeert naar zijn eigen braaksel bv. Een poes zou dat niet zo gauw doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je bent een poes wordt vaak volgens mij ook wel als beledigend ervaren, maar dan in de seksuele zin (Poes wordt vaak gebruikt als synoniem voor vagina).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
ter compensatie van die rare min want ik ben het daar HELEMAAL mee eens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nog nooit iemand 'je bent een Poe's horen zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Poes is toch een heel neutrale, zei het erg kinderlijke, term voor vagina, toch niet een beledigende of negatieve?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind het ook beledigend +
amigo
12 jaar geleden
ik ook, het is de toon waarop degenen die de term gebruiken over vrouwen praten (bijna altijd dan, en koosnaampjes thuis tellen niet mee). o ja, en het feit dat ze het onderdeel gewoon in het openbaar benoemen, bij onbekende vrouwen. onder het mom van "een grappig" woord wordt wel een vrouwelijk geslachtsdeel genoemd en zoals gezegd, vaak nogal platvloers
Voor dezelfde reden als dat 'Je bent een klootzak' beledigend is en 'Je bent een mens' niet.

Het heeft zo gewoon de naam opgebouwd als scheldwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan hier niet echt in details treden want dan wordt mijn antwoord verwijderd maar poes wordt weer op een andere manier (mis)bruikt

En ik vind dat eigenlijk ten minste denigrerend als er zo over wordt gesproken en dus ook beledigend.

Van die kerels die je toeroepen: he meid hoe is je poesje?

brrrrrrr

Toegevoegd na 2 minuten:
ik realiseer me dat "hond" eigenlijk ALLEEN naar mannen wordt gebruikt als belediging, tegen vrouwen zeg je andere dingen maar ik kan me niet voorstellen dat men ooit een vrouw voor hond uitmaak

en poes, tja dat wordt dus weer alleen bij vrouwen gebruikt natuurlijk
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alsof kerels dat vaak naar vrouwen roepen...
Omdat honden vaker gebruikt worden voor trainingen, bijvoorbeeld voor de politie. Ook worden ze gebruikt als waakhonden en dan zijn ze getraind om het slachtoffer te bijten. Honden bijten ook heel graag in botten en zo, in feite zijn het dus echte bijters. Poezen zijn daarentegen meestal in andermans ogen wat liever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meisjes worden ook wel eens kattig genoemd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blieje: dan heb jij nooit een kat met een slecht humeur (bang, boos, pijn) meegemaakt.
Ik denk dat het heel vaak eigenlijk wel als beledigend ervaren kan worden om een "dierlijk" koosnaampje te krijgen.
(koe, varken, paard, hond)

Maar poes wordt onder sommige vrouwen ook wel als "koosnaampje" gebruikt. Of door mannen naar vrouwen.

Ikzelf vind het ook niet per se beledigend, gewoon omdat het wel schattig klinkt.
Maar je hebt dus ook meer betekenissen van poes, en ja, dat kan wel als heel vervelend ervaren worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh ja, en honden worden ook wel als lui, onderdanig, sloeberig of vies gezien. Hoewel ik ze heel lief vind, word ik ook niet graag hond genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is volgens mij, dat honden vroeger als straatdieren werden gezien.
ze aten menselijke resten, afval, enz.
vandaar dat het woord 'hond' beledigend over kan komen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wilde ongeveer hetzelfde antwoord geven: een hond vreet net als een varken alles, zelfs menselijke uitwerpselen. Een kat is juist weer erg selectief in wat hij/zij eet.
Een poes, oftewel kat...Meisjes worden wel eens kattig genoemd, wat ook een belediging is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer hond en poes worden gebruikt heb ik al hierboven gelezen, dus die details wil ik verder niet op in gaan.

Honden werden vroeger anders behandeld dan nu. Nu krijgen ze goed, duur voer eventueel uit blikjes ed.. Vroeger kregen ze de restjes van wat hun baasjes aten. Ook aten ze afval uit vuilnisbakken.
De kat leefde al veel eerder dan de hond zoals zij nu leeft. De kat was een wat 'netter' en schoner dier, die meer voor gezelschap diende dan iets anders. Pas écht lang geleden bewaakte zij de eigendommen van haar baas(jes).
Hond werd vroeger als scheldwoord gebruikt als iemand zijn eten naar binnen schrokte, slechte manieren had, er onverzorgd uitzag etc.. Bij een kat is dat veel moeilijker te zeggen.

En in de loop der tijd is hond op sommige manieren tot een standaard scheldwoord gevormd, al hoewel veel mensen geneigd zijn een grovere, slechtere woordkeus te handhaven. Voorbeelden kan ik waarschijnlijk wel achterwege laten, maar ik heb het voornamelijk over ziektes, geslachtsorganen en dingen die daarmee te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik voel me anders vrij gepikeerd wanneer ik 'poes' wordt genoemd. Maar goed, ik vat het dan ook seksueel op en ben niet zo gediend van seksuele woordspelingen van iemand anders dan mijn partner.
Ik vind 'poes' op dezelfde manier beledigend als 'vrouwtje'.
Neerbuigend gewoon.
Maar goed, ligt er wel aan wie het zegt :) Als mijn moeder me vrouwtje noemt, vind ik dat alleen maar schattig.
En mijn partner mag me best poes noemen ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
Met hond genoemd worden heb ik niet zo'n ervaring.
Ik vind dat meer iets dat je tegen een man zegt.
Alhoewel ik het zelf niet gebruik.