Hoe is de taal zo veranderd? Het begon bij Latijn, daar staan oa. Italiaans en Spaans nog redelijk dichtbij. Waarom ik Nederlands zo anders geworden?

Hoe is dit gebeurd en in welke periode? Heeft iemand een bron?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor het Latijn ,in het toen malige Nl zeg maar . Werd er van alles al gesproken , beschreven , Keltisch, Germaans , en andere andere talen . Ten tijde Vd Romeinen werd Latijn de taal van de heersende elite , en ja veel begrippen ,, situaties ,dingen , werden door het volk over genomen , maar men sprak hier zeker geen Latijns . Na de Romeinen, is het Latijn hier een soort elite taal , voor godsdienst , en weten schap enz . Maar nooit een taal die door het volk op straat gesproken werd !gaan de weg werden er steeds meer Latijnse begrippen, gezegden , woorden gemeengoed . Het Nl komt niet uit het Latijns voor,,,. wel heeft het Latijns het Nederlands enorm gevormd /beïnvloed .

Het beste antwoord

In 500 v. Chr. had je in West Europa in het noorden Germaanse talen en Keltische talen in het zuiden.
De Romeinen veroverden zuid-Europa en de bezette gebieden namen het Latijn over. Dat ontwikkelde zich later tot o.a. Italiaans, Spaans, Frans. In het huidige Duitsland werden de Romeinen verslagen, dus daar bleef men Germaans spreken. In Nederland waren ook Romeinen, maar bij de Grote Volksverhuizing in 400 kwamen hier Germaanse stammen en die namen hun taal mee. Uit die Germaanse talen zijn o.a. het Nederlands en het Duits ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat latijn echt niet de eerste taal was die bestond. Overal ccommuniceerden mensen al met elkaar in andere talen. Latijn is van al die talen de bekendste geworden.

In verschillende gebieden van Europa had je al andere talen en die zijn vermengd met oa latijn en zo krijg je talen zoals het nederlands nu.
Overigens kun je in het huidige nederlands nog heel veel latijnse invloeden vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Latijn was niet de eerste taal, maar Nederlands is er wel van afgeleid. Je kan inderdaad nog wat woorden terugzien, maar dat zijn er maar weinig. Grammaticaal is bijna alles veranderd. Bij Spaans en Italiaan is dit veel minder. Dat vroeg ik me dus af. Ik heb nu Latijn op school, inmiddels een jaar, en merk daar dat Nederlands er ver vanaf staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederlands is er niet van afgeleid het is een kruising van twee stromen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad nederlands komt niet van latijn af, maar heeft nog wel enkele invloeden van het latijn. Grammaticaal is het niet erg goed te vergelijken, maar qua vocabulaire lijkt nederlands nog best veel op latijn.
En sorry, maar je hebt pas een jaar latijn. Dan heb je dus net de woorden filius en dominus etc geleerd. Je zult zien dat nederlands ook grammaticaal nog wel invloeden uit het latijn heeft. Niet veel maar wel een aantal, zoals de aci, maar dat krijg je later nog wel.
Talen ontstaan door taalstromingen in Europa zijn het er overigens twee die uitkomen in Engeland aan de ene kant is daar de scandinavische tak en aan de andere kant de "latijnse" die overigens zijn oorsprong vind in India dus ook het latijns is een tussenstap. Iedergeval zo is het mij geleerd op de school voor de grafische vakken in Utrecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederlands was een taal van de Germanen