Een precieze schatting. Goed of fout?

Kan je een precieze schatting geven of is dit een contradictie? Als je bijv. Zegt ik schat er 53.27483848 minuten over te rijden dan is dat best precies/nauwkeurig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2K

Antwoorden (4)

Een nauwkeurige schatting is wat meer precies dan een ruwe schatting. Maar zolang je het niet exact weet (bijv. dmv van meting of opzoeken in een tabel) blijft het een schatting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een precieze schatting kan niet. Als een schatting precies is, dan is het geen schatting meer. En als iets een schatting is, dan gaat het bij voorbaat niet om het precieze aantal. Als je iets precies weet, of kunt weten, is er geen enkele noodzaak om te schatten.

Wel kun je spreken over b.v. een "vrij nauwkeurige schatting". Dat betekent dan, dat je er niet zomaar een slag naar slaat, maar dat je schatting ergens op gebaseerd is, b.v. onderzoek of kennis van zaken.

Je zult Maurice de Hond bij komende verkiezingen nooit horen zeggen dat het een precieze schatting is, want als hij dat doet, weet hij de uitslag van de verkiezingen al, vóór er verkiezingen zijn geweest. En dat kan zelfs hij niet weten.

Hij zal dus graag het woord precies, of nauwkeurig gebruiken, maar er altijd een woord bijverzinnen, om de "precieze" betekenis van nauwkeurig of precies te relativeren. Hij geeft dan aan, dat hij er onmogelijk heel veel naast kan zitten. Maar dan nog, gaan hij en al zijn collega's met al hun precisie soms flink de mist in. Het blijft dus schatten, dus behelpen ;-)

Overigens valt er met een klein beetje creativiteit wel één mogelijkheid te bedenken dat een "precieze schatting" wel kan, en dat is achteraf. Als jij het aantal kratten in te kopen bier voor een feest "precies hebt geschat", dan betekent dat, dat niemand droog kwam te staan, en er ook geen enkel pilsje over is. Dan heb je "precies geschat" (of goed gegokt), en ben je blijkbaar een meester in het organiseren van feesten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Relatief gezien kan het wel. Je kunt onderscheid maken tussen een grove schatting en een precieze schatting.
Het verschil: Ik denk dat ik er bijna een uur over doe. t.o.v. ik denk dat ik er ergens tussen 50 en 55 minuten over doe.
Die schatting die jij doet, afgerond op zoveel cijfers achter de komma, is geen schatting. Als dat wel een schatting is, is hij niet serieus te nemen, want niemand kan zo precies schatten. Een situatie waarin dat wel relevant zou kunnen zijn (nou ja, niet met zoveel cijfers achter de komma, maar wel met een paar eventueel), is bij een wedstrijd waarin degene die het dichtste bij de goede tijd zit een prijs wint.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk kan je een precieze schatting maken. Als ik bijvoorbeeld zeg dat er 6.925.325.853 mensen op dit moment op aarde rondlopen, is dit best precies/nauwkeurig. Zulke getallen blijven echter altijd schattingen omdat je het exacte aantal mensen niet kunt meten.