Wat betekent 'zij het' en hoe gebruiken jullie dit in een zin?

Bijvoorbeeld in deze zin: 'We verkochten onze auto, zij het met pijn in het hart.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
26.6K

Antwoorden (3)

In jouw voorbeeldzin betekent het 'al was het'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. In mijn optiek hebben die zinnen exact dezelfde betekenis.
je zou het kunnen vertalen met "maar" . Dat betekent weliswaar niet precies hetzelfde, maar komt in de buurt.

We verkochten onze auto, "maar' met pijn in het hart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Zij" is de aanvoegende wijs (oftewel de conjunctief of conjunctieve werkwoordstijd) van zijn. Het betekend zoiets als "laat het zijn". In feite drukt deze werkwoordstijd een wens uit. Het is dezelfde taalconstructie als in bijvoorbeeld "men *neme* een pond boter voor het taartbeslag" of "lang *leve* de koningin!".

Zie ook http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/het-zij-zo-het-zei-zo

... en het kopje "aanvoegende wijs" (conjunctief) op: http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/werkwoordsvormen

De andere beantwoorders hebben natuurlijk helemaal gelijk met de pogingen om het in wat moderner Nederlands te vatten, dus als je inderdaad niet begreep wat het betekende dan zijn die antwoorden wellicht nuttiger... ;) Dit is echter wat er taalkundig achter zit.

Toegevoegd na 7 minuten:
Overigens zou je de werkwoordsvorm uit het Engels ook kunnen kennen:

We finally decided to sell our car, * albeit * with great sorrow.

Overigens heet het daar meestal de "subjunctive". In het Nederlands kun je het ook de "subjunctief" noemen trouwens - dat zijn synoniemen.

Toegevoegd na 2 uur:
ONGELOOFLIJK! Ik zie nu pas dat ik schreef "het betekend". Bah! Ik gruwel van mezelf! Hoe krijg ik dat voor elkaar! Derde persoon tegenwoordige tijd met een d, FOEI SadBunny, FOEI! Gelukkig kan ik dat stukje tekst niet bewerken; dat moge (jawel, weer de aanvoegende wijs) een goede les zijn om goed na te lezen wat ik schrijf. Bah, de meest verwerpelijke en een van de meest gemaakte taalfout van de afgelopen twintig jaar nu ook van mijn hand. Mijn excuses. Mijn diepe, diepe welgemeende excuses. Nu ben ik pas echt Sad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je hem weer hoor ;)
Prima aanvulling!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:D Dat wordt me vaker gevraagd... Het is een vrij lang verhaal maar het komt erop neer dat een nickname is van mijn Unreal Tournament tijd ruim tien jaar terug. Ik ben echter in 't geheel niet sad normaal gesproken. Maar ja, het is nu eenmaal al meer dan een decennium mijn vaste online nickname :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gruw van mezelf. Gruwel is een zelfstandig naamwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een zelfkastijding SadBunny! Geen wonder dat je er Sad van wordt.
Het is een veelgemaakte fout. Vooral bij werkwoorden waarbij de 3e pers. enkelvoud en het voltooid deelwoord gelijkluidend zijn. (druk ik me zo goed uit?)
Beruchte woorden zijn:
herinnert (d)
gebeurt (d)
gelooft (d) enz.
Het is ook lastig. Je moet steeds nadenken bij deze werkwoordsvormen en dat lukt niet iedereen doorlopend.
Het is je vergeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In 4 maanden heb je dit niveau bereikt? Petje af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Sherpa -> ook die zag ik inderdaad toen ik mijn addendum nalas. Maar ook dat had ik uiteraard al gepost voordat ik het goed had doorgelezen. Je hebt volkomen gelijk! Maar mijn rug doet nog pijn van de brandende braamstruik van afgelopen nacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bessy -> Als we toch bezig zijn: "veelmaken" is geen werkwoord! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bessy -> Trouwens, als we nog "on topic" wederkeren zou je er ook "het zij je vergeven" (aanvoegende wijs) van kunnen maken! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk SadBunny, en dat is geen veel gemaakte fout. Ook ik zal maar eens diep door het stof kruipen.
Vergeef mij.;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij dezen. Gij zijt vergeven. Wow, dat is helemaal mooi, toch weer een aanvoegende wijs, maar nu in de beleefdheidsvorm met de meervoudsvervoeging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Bij dezen" betekent "hierbij". Het is nogal officiëel en archaïsch taalgebruik, maar daar houd ik persoonlijk wel van zoals je ondertussen wellicht al begreep. Voorbeeld: bij dezen solliciteer ik op uw vacature. Als je het kort zegt, zoals ik deed in mijn vorige reactie, is het meestal een bevestigend antwoord op een verzoek. In dit geval vroeg Bessy mij om haar te vergeven voor haar fout. Ik doe dat graag voor haar, dus zeg ik "bij dezen". Zie voor meer informatie: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/119 Ik kan bijvoorbeeld ook zeggen: Overigens wil ik je bij dezen complimenteren met de zeer goede beheersing van de nederlandse taal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een plus voor jou SadBunny.