Waarom schrijf je 'hiërarchie' met een trema?

Je spreekt het toch uit als 'hierarchi' (of heerarchie) en niet 'hi-erarchie'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.9K

Het beste antwoord

Je spreekt het wel degelijk uit zoals het er staat - met trema, bedoel ik dan. De uitspraak is hi-erarchie (met de klemtoon op de laatste lettergreep).

Toegevoegd na 2 minuten:

Luister naar de uitspraak door op onderstaande link te klikken.

Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je legt de klemtoon op de e, dus je spreekt het wel uit als hi-erarchie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet het inderdaad niet uitspreken als hierarchie of heerarchie, maar als hie-ee-rarchie. Waar heb je het anders gehoord ? Misschien spreken die mensen het gewoon verkeerd uit. Aap hen dus niet na!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij spreekt 99% van de bevolking het dan fout uit.
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee hoor. Misschien 99% van de zestienjarigen - dat zou natuurlijk kunnen. De rest van de Nederlanders zegt gewoon hiërarchie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap hier dus niks van, ik hoor(bij het voorbeeld) en zeg zelf ook gewoon hie-rarchie, hoe je er bij komt dat er een ee tussen het hie en rarchie gedeelte zit snap ik echt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat het trema er niet gewoon om aan te duiden dat het hie-rarchie is i.p.v. hier-archie?
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee, daar dient een trema niet voor. Een trema dient uitsluitend om de uitspraak aan te geven. Net als bijvoorbeeld in het woord intuïtie. Daar zeg je ook geen intuitie, en het trema dient er niet voor om aan te geven dat je intui-tie moet zeggen in plaats van intuit-ie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, het trema dient eigenlijk om te voorkomen dat twee opeenvolgende letters als één klank worden gelezen. Ik geef je nog enkele voorbeelden: poëzie. Het trema staat er opdat je niet poezie zou zeggen, zoals poes, maar po-e-zie. Of reünie. Zonder het trema zouden we het uitspreken als reunie zoals reuma of reus. Ik voeg hierbij nog een bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Trema_in_de_Nederlandse_spelling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en bij die woorden snap ik het ook ik zeg: ree-uu-nie poo-ee-zie, maar toch echt hie-rar-chie en niet iets als hie-ee-rarchie. Doe het zelf maar: poo-ee-zie hie-ee-rarchie? Dat zegt het voorbeeld van cryo ook niet, althans zo hoor ik het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer in dit soort discussies wil je zo graag dat iemand je hoort en je iemand kan horen i.p.v. dat ge-ee-aa-oe-ie-jee :P. Ben je het er wel mee eens dat reünie en poëzie veel sterkere voorbeelden zijn dan hiërarchie? Of heb ik in dit geval last van taaldoofheid ofzo? Als ik het blijf zeggen klinken ze voor mij elke keer weer alsof ze allemaal 3 lettergrepen hebben terwijl hiërarchie er 4 zou moeten hebben, ook het voorbeeld van cryo komt mij als een 3 lettergreep woord over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
komt bij mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp de discussie echt niet meer hoor. Ik heb geprobeerd het zo duidelijk mogelijk uit te leggen, als dat niet lukt, prbbeer het dan gewoon te accepteren zoals het is: hiërarchie spreek je uit als hie-ee-rarchie. Doei!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou nou je hoeft niet zo boos te worden, ik heb nog nooit iemand in mijn leven hiërarchie als hie-ee-rarchie uit horen spreken zoals ik dat bij ree-uu-nie wel hoor. Ik zou dus heel graag willen horen wat jij zegt, ik zeg het zo: http://soundcloud.com/mrtomaat/ree-uu-nie-poo-ee-zie-hie-rar/s-ybEFP Dit is wat ik begrijp dat ik volgens jullie zou moeten zeggen: http://soundcloud.com/mrtomaat/hie-ee-rarchie/s-k4ncb
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik zeg het niet zo sterk als in poëzie, reünie of intuïtie. Ik zeg hie-uh-rar-gie. Of, zo je wilt, hiejjuh-rargie.