J'ai fait beaucoup des activités - of - j'ai fait beaucoup d'activités?

Welke is goed? Of zijn ze allebei fout? Ik wil zeggen: ik heb veel activiteiten gedaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zo blij dat ik geen frans meer heb.
Krijg meteen koppijn xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is een beetje als bij engels 'which' en 'what'... 'which sandwich would you like', dan heb je een beperkte keuze uit een aantal boterhammen
'what sandwich would you like', dan is er geen beperking in keuze vooraf. bij beaucoup in het frans is dat hetzelfde,
als je een lijst van 10 activiteiten zou krijgen en iemand zou je vragen, welke hiervan heb je gedaan, dan zou je zeggen 'beaucoup des', en als iemand gewoon zo zonder lijst in het algemeen zou vragen wat je hebt uitgevoerd is het 'beaucoup d'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frans,vreselijk!(moeilijk dus hè?)
Ik wist al meteen na het 1e jaar( toen ik in 1e instantie nog positief was)dat ik het zou laten vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@karena in de eerste dacht ik dat het wel makkelijk was, tot ik in de tweede grammatica kreeg -.-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beetje rare nederlandse zin. Veel activiteiten doen? Hm.
Ik heb veel gedaan, of ik ben erg actief. Ik ben druk bezig geweest. Ik heb veel baantjes gehad. Enz.

Antwoorden (3)

Jái fait beaucoup des activités, want activiteiten zijn meervoud dan wordt het des
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nu heb ik twee verschillende antwoorden... wat nu?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij google staat dat amc gelijk heeft srry..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké dan ;)
Het is; j'ai fait beaucoup d' activités.

Toegevoegd na 7 minuten:
Let op; 'de' vervangt 'des' als het bijvoegelijke naamwoord
VOOR het zelfstandig naamwoord meervoud staat.

Toegevoegd na 13 minuten:
beaucoup is een bijvoeglijk naamwoord want het zegt iets over 'de activiteiten' (het zijn er namelijk 'veel'. Zou 'beaucoup' achter het zelfstandig nmw staan zou het ;
des activités beaucoup moeten zijn. Dit kan echter niet in de zinsopbouw. Snap je?
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je ook even vertellen waarom? Want kanjal26 heeft wel een beredenering...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het d apostrof omdat activiteiten begint met een klinker..?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat amc's antwoord de goede is... Bedankt :)
amc
12 jaar geleden
eigenlijk is het zelfs 'de activités' maar dan wordt het automatisch - d' - omdat er een klinker aan het begin van het volgende woord staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@amc (en natuurlijk @ownerowns)
...je hebt voor een groot deel gelijk, maar niet helemaal ;-)
(ik heb het even aan mijn Franse vriendin gevraagd):
De regel is als bnw vóór het znw staat, dat 'de' dan niet verandert/verbogen wordt:
- j'ai fait des activités faciles.........maar andersom:
- j'ai fait DE nouvelles activités
Dit had je goed onthouden! Déze regel is echter niet van toepassing op de gestelde vraag, maar een andere. "Beaucoup" in het Frans, is namelijk geen bnw maar een bijwoord (adverbe).
Het woordje 'de' erachter krijgt nooit een s. Zoals ook anderen al vermeldden, geldt dat voor alle "adverbes de quantité"
Het is: j'ai fait beaucoup d'activités

Dat is zo, omdat het woord beaucoup een aantal aangeeft. Dan gebruik je de, of in dit geval d'.

Zo heb je ook bijvoorbeeld moins de, plein de... Etc